fxp
שחזור סיסמה הרשמה
  • הודעות
  • אשכולות
  • רשומים
  • מחוברים כרגע
הרשמה לאתר
פרסום סיכום|

ניתוח השיר ''כף יד רשעה''/ דליה רביקוביץ

  1. 25-12-2012 05:41 #1

    ניתוח וסיכום השיר כף יד רשעה/ דליה רביקוביץ
    א

    קַוִּים שֶל עָשָן נִטּוּ בִּמְלֻכְסָן
    וְאַבָּא שֶלִּי הִכָּה אוֹתִי.
    כָּל הָעוֹמְדִים צָחֲקוּ לַמַּרְאֶה,
    מַה שֶּסִּפַּרְתִּי אֱמֶת וְיַצִּיב.


    ב
    קַוִּים שֶל עָשָן נִטּוּ בִּמְלֻכְסָן
    אַבָּא הִכָּה עַל כַּף יָדִי.
    הוּא אָמַר שֶהִיא כַּף יָד רְשָעָה.
    מַה שֶּסִּפַּרְתִּי אֱמֶת וְיַצִּיב.


    ג
    קַוִּים שֶל עָשָן נִטּוּ בִּמְלֻכְסָן
    אַבָּא חָדַל מֵהַכּוֹת אוֹתִי.
    הַיָּד הָרְשָעָה צִמְּחָה אֶצְבָּעוֹת
    וְכָל מַעֲשֶיהָ שָרִיר וְקַיָּם.


    ד
    קַוִים שֶל עָשָן נִטּוּ בִּמְלֻכְסָן
    פַּחַד לוֹחֵךְ אֶת הַכַּף הָרְשָעָה
    אַבָּא חָדַל מֵהַכּות אוֹתִי
    אַךְ הַפַחד הַזֶה שָרִיר וְקַיָּם.


    הנושא שמעלה השיר הוא הפנמת רגשי אשמה ופחד מעונש. העונש החיצוני- המכה של האב על היד שחטאה, הופך בבגרות לפחד שהופנם.
    פחד זה נובע מתחושת הבושה, האשמה והכשלון שחווה הדוברת בשיר.
    השיר מבליט את הקשר בין המאורע החד-פעמי בילדות לבין ההשלכות הנפשיות שהיו לו על מהלך חייה של הדוברת.והטראומה שהותירה בה החוויה.


    כל אחד מארבעת הבתים של השיר פותח בשורה "קווים של עשן ניטו במלוכסן" כמעין חזרה ואמצעי אמנותי מסוים.
    ייתכן כי הכוונה בשורה זו לאווירה שבה התרחש המאורע, אולי חדר אפוף סיגריות, ואולי להדגיש שהזיכרון מעורפל.
    כמו כן, אולי מדובר כאן על קווים של תריס, כנדמה למחברת שהארוע זכור כמו מבעד מסך עשן.


    ישנן חזרות נוספות בחלקו הראשון של השיר:

    בבתים א' וב' חוזרים המשפטים- "מה שסיפרתי אמת ויציב"
    ובבתים ג' וד' חוזרים המשפטים "שריר וקיים". במשפטים הללו יש דמיון בכך שהם מראים בטחון בתופעה המתוארת.
    אך ההבדל בין המשפטים מדגיש ש"מה שסיפרתי אמת וקיים" מתייחס לארוע המכה ותגובת
    הסביבה. והמשפט השני " כל מעשה שריר וקיים" מתייחס לתוצאות של אותו ארוע מהילדות- האשמה,
    התחושות הקשות המלוות את הדוברת בבגרותה.
    חזרות אלו מהוות אמצעי אמנותי שנועד להדגשה ולקידום הרעיון המרכזי בשיר.

    בשני הבתים הראשונים מתואר הארוע – מעשה האב ותגובת הנוכחים. אין כאן התייחסות לתחושת הדוברת.
    האב מתייחס אל היד כמייצגת את הילדה. "היא כף יד רשעה". יתכן שהמכה לא כאבה, אך הארוע לנגד הנוכחים שצוחקים הופך את הארוע לקשה עבור הדוברת.
    הבית השני בהמשך מחדד את הבעיה והסיטואציה הקשה, מותירת חותם, שעוברת הדוברת.
    הארוע הופך לקשה יותר בשל תגובת האב. הוא מתייחס אל הילדה וידה כאל רשעה, ולא אל המעשה.

    בתים ג' וד' מתייחסים לתוצאותיו של האירוע מהעבר ולהשפעתו על הדוברת.
    בבית ג' – האשמה שמטיח האב בכף היד הרשעה גרמה לילדה להרגיש אשמה, יש לה תחושה מפלצתית מהיד- היא מצמחת אצבעות.
    היד כאילו מקבלת נהיית ומוצגת כישות משלה, בפני עצמה, הופכת ליד רשעה.
    בשלב זה כבר מודגש שהאב לא מכה, אך תחושת האשמה של הבת נותרה, היא הפנימה את שאמר.

    בבית ד' – האב לא עושה דבר "אבא חדל מהכות אותי" אך התחושות הקשות בעקבות התנהגות ודברי
    האב הופכים לחבסרי שליטה. הדוברת מרגישה בצורה ממשית כיצד הפחד עוטף את כף ידה הרשעה.
    כך היא עצמה כבר מכנה אותה.

    בבתים א' וב' המכה של האב היא המרכז. בבתים ג' וד' – הפחד של הדוברת הוא המרכז. הפנמת האשמה.
    בנוסף, חלק מרכזי בשיר הוא מעין ''רמיזה'' לכך שהילדה, הדוברת, מפחדת, ואולי בגלל נסיבות כלשהן שאינן ידועות לנו בחייה, שלא יאמינו לסיפורה,
    ולכן חוזרת ומדגישה שכל מילה במילותיה היא אמת ''ויציב'' ו''שריר וקיים'' .


    שם השיר כף יד רשעה:

    1. מבטא את תחושותיה של הדוברת כלפי כף ידה ומה שלמעשה הותיר בה האירוע
    2. מייצג את הניגוד בין קריאתו של אביה לכף ידה של הדוברת ''רשעה'' לבין כף ידו שלמעשה בפועל ''רשעה'' כי היא מכה את בתו ברשעות, ועל אופי השימוש שלו בידיו.


    אמצעים רטורים (אומנותיים, אמצעי עיצוב וכו') בשיר:

    1. חזרות – פורט למעלה, וכן חזרה על כף יד רשעה- מדגיש את הפנמת האשמה.
    2.סמליות היד- היד כסמל לעשייה, נתינה כאן הופכת למפלצתית- כהפנמת דברי האב.
    3.האנשה- כף יד רשעה. היד כאדם בפני עצמו, אף כמפלצת.
    4. מבנה השיר הוא אמצעי אמנותי שנועד לייצג משהו שבו הדוברת משתמשת, יפורט בסעיף הבא:

    מבנה וצורת השיר:

    השיר מורכב מארבעה בתים בני 4 שורות כל אחד.

    יש תחושה של ארגון וסדר בשיר שבאים לידי ביטוי במיוחד בחזרות הקבועות בשיר.
    אך, למעשה, בתוך הדוברת קיים בלבול וחוסר יציבות עליה מדובר בשיר וניתן לחוש ממסריו ואמירותיו,
    ייתכן כי מטרת הדוברת ע"י הארגון הייתה רצונה להרגיש יציבות ולהעביר את סיפורה, כביכול, בצורה הגיונית, מסודרת ומאורגנת,
    בניגוד לרגשות הסוערים, ומבולבלים שייתכן כי אינה מבינה במלואם, שגרמה לה חוויה זאת מילדותה.

    אופי כתיבה ונימת הדיבור בשיר היא ילדותית. הדוברת אינה מתבטאת כבוגרת המספרת על ילדותה, אלא כביכול חוזרת במסע הזמן אחורה,
    היא מדברת כילדה, כאילו מנסה לחיות מחדש את הסיטואציה ואת המחשבות שהעלו בה בזמנו ותפיסת עולמה באותו הזמן.
    נימת דיבור זאת, הילדותית, מתבטאת באמירות כגון ''אבא שלי היכה אותי" , ''אבא חדל מהכות אותי'' וכו'.



    נערך לאחרונה על ידי bvog, 25-12-2012 בשעה 05:47

  2. 25-12-2012 07:34 #2
    כל הכבוד על הסיכום!


מקרא דרגות:  » יו"ר » מנכ"ל » מנהל ראשי » מפקח » מנהל פורום » צוות פרוייקטים » צוות סיקורים » משתמש כבוד » היכל התהילה » Champ » משקיען כבוד » Winner