fxp
שחזור סיסמה הרשמה
  • הודעות
  • אשכולות
  • רשומים
  • מחוברים כרגע
הרשמה לאתר הרשמה באמצעות facebook
תגיות: מלכים, מלכים פרק, מבחן
עזרה|

מאגר שאלות בתנך לקראת מבחן מלכים א פרק יב

  1. 30-12-2012 04:02 #1
    SuperiorHunter מנותק מנהל פורומים: איך פגשתי את אמא & כלכלה ומנהל לשעבר
    בן
    תאריך הצטרפות
    10-05-10
    הודעות
    4,764
    המורה שלנו לפני יומיים הביאה לנו מאגר שאלות על דברים שפשוט לא למדנו...
    אין לי מושג מאיפה היא הביאה את זה
    בעיקרון היא בוחרת מתוך המאגר של ה6 שאלות 3 שאלות שחובה לענות
    חיפשתי במחברת ולא ראיתי שום תשובה לשאלות.
    אפילו אם תעזרו לי לפתור תשובה אחת זה מאוד יעזור.

    1. קרא מל"א י"ב, 24-20
    א. הסבר כיצד השימושים השונים בשורש ש.ו.ב בפסוקים אלה מבטאים את הניגוד שבין כוונת יהודה לרצון ה'.
    ב. מהו הנימוק התיאולוגי (דתי) בקטע זה בדרישה להימנע ממלחמה?
    2. קרא מלכים י"ב, 33-25
    א. תהליך קבלת ההחלטות של ירבעם במהלך ביסוס שלטונו מדגים את האמרה "סוף מעשה במחשבה תחילה". קרא פסוקים 28-26 בקטע שלפניך, וציין שניים מן השלבים בתהליך קבלת ההחלטות של ירבעם.
    ב. יקבעם קיבל החלטה בגלל גורם אישי. הסבר מהו הגורם האישי הנזכר בפס' 27-26. בסס את דבריך על הכתוב.
    3. קרא מל"א י"ב, 21-1
    א. מהי הסיבה לפילוג הממלכה על פי פסוקים 14-6 ומהי הסיבה לפילוג על פי מל"א י"א 13 ו- 11?
    ב. קרא מל"א י"ב,15 וכתוב: ע"י מי נאמר הפסוק, ואיזו גישה רעיונית משקף פסוק זה?
    4. במלכים א', י"ב, פס' 4-3 העם מבקש מרחבעם להקל מעולו.
    א. מהו עול זה?
    ב. בתשובתו לעם רחבעם משתמש בדימוי. כתבו מהו הדימוי והסבירו אותו.
    ג. "מַה-לָּנוּ חֵלֶק בְּדָוִד וְלֹא-נַחֲלָה בְּבֶן-יִשַׁי לְאֹהָלֶיךָ יִשְׂרָאֵל" (16).
    פרש מילולית וציין מה תפקידה של הכרזה זו?

    5. קרא מלכים א', י"ב, 33-25.
    בקטע שלפניך מסופר על שינויים שביצע ירבעם בממלכתו.

    א. ציין שני שינויים שביצע ירבעם, והסבר כל שינוי.
    ב. הוכיחו את ביקורתו של הסופר המקראי על שינויים אלו.
    6. א. דבריו ומעשיו של ירבעם מציגים "חזרה אל מסורת אבות, אל המנהגים והאמונות שמימי יציאת מצרים ואל הפולחן הקשור בזיכרונות של שחרור האומה משעבוד מצרים" (ב' עודד, "מלכים א'", עולם התנ"ך).
    בסס טענה זו על דוגמה אחת מפס' 33-25, והסבר אותה.


    ב. בפס' 20 נאמר: "לֹא הָיָה אַחֲרֵי בֵית-דָּוִד, זוּלָתִי שֵׁבֶט-יְהוּדָה לְבַדּוֹ".
    1) הסבר את הקושי המשתמע מהביטוי, לאור ההשוואה עם פס' 21.
    2) הצע פתרון לקושי.

  2. 30-12-2012 04:52 #2
    bvog מנותק מנהלת ראשית וראש צוות תמיכה
    בת
    תאריך הצטרפות
    06-10-08
    שם פרטי
    בר
    הודעות
    18,353
    1. א. לא יודעת כרגע בשלוף אחזור אלייך אם לא תסתדר.
    ב. הנימוק התיאולוגי הוא רצון אלוהים, אלוהים רצה וזאת תוכניתו שכך יהיה ובעצם התנגדות לכך ויציאה למלחמה תהיה הפרת הצו של אלוהים והתנגדות אליו, בנוסף יש כאן אלמנט תאולוגי של קבלת רצון האל ותוכניתו.
    2. א. כנ''ל לא בטוחה כ''כ תכוונה יש מצב טעתה בפסוקים 26-28? כי הייתי מוצאת דווקא באחרים מתוך ה25-33
    ב. בעצם נכתב שם שהוא מקבל את ההחלטה לשים את עגלי הזהב וכל זה על בסיס אישי- הבסיס האישי שעליו מדובר הוא חשש לחייו וחשש לבגידה, הוא חושש שהם ישובו לממלכת רחבעם וליהודה למעשה ויתנתקו ממנו, סוג של ימרדו בו ובעצם יבגדו בו ובדרך זאת הם גם יהרג/ירצח, כלומר חשש לחייו.
    3. א. הסיבה לפילוג בפסוקים 6-14 היא סיבה מדינית, סיבה פיזית. הסיבה היא שהממלכה מתפצלת בעקבות מרד של העם בעקבות זה שרחבעם רוצה לעלות את המיסים ולא נענה לבקשתם אלא סירב באופן מתריס שהתסיס אותם. העם לא היה מרוצה מהמיסים וכו' והיה מאוד קשה לו, והם ביקשו מרחבעם להפחית את עול המיסים והוא בתשובה רצה להכביד את עול המיסים ובשל כך העם מרד.
    הסיבות בפס' 11-13 היא סיבה תאולגית וסיבה אלוהית, למעשה, בעצם האירוע הפיזי קרה בשל החלטה של אלוהים בתוכנית האלוהים שלו לפלג את הממלכה בגלל חטאי שלמה, עבודה זרה, חתונות עם נשים נוכריות, ריבוי נשים וכו'.
    ב. הפסוק נאמר על רחבעם מלך יהודה. בעצם, הגישה שמקודמת בפסוק זה היא הגישה שהכול מתקשר, המלך בעצם בחר לסרב באופן מסוים בכדי שהתוכנית האלוהית תתקיים כמו שאלוהים מתכנן אותה שזה מתקשר לסיבה התאלוגית, אלוהים מחליט על התוכנית והאירועים הפיזים מתפתחים על פיהם וגורמים לתוכנית להתממש.
    4. א. מדובר בעול המיסים שניתנים למלך שהיה על העם ובמיוחד ''סבל בית יוסף'' שצוין בפרק הקודם.
    ב. (רחבעם מתייחס לעול המיסים כאל עינוי, ייסור, משהו גם מכוון עם כביכול כוונה סדיסטית כלשהי, במטרה להכביד, לא בנימוק של צורך מיסים וכו'.)
    הדימוי הוא ''אבי יסר אתכם בשוטים ואני אייסר אתכם בעקרבים '' כלומר עד כה סבלתם בסבל מאוד קשה של שוטים, אבל הסבל שאני אגרום לכם יהיה עוד יותר קשה, הוא יהיה עינוי בעקרבים שזה גרוע וכואב וקשה ומייסר יותר משוטים.
    ג. מילולית היא שאין להם חלק במלכות דוד (כלומר מלכות שבט יהודה ומבית יהודה) ותקבולת עם ''בן ישי'' שזה דוד ושוב מלכות דוד , וחלק ונחלה מילים נרדפות. המטרה של הכרזה זאת היא קריאת מרד על מלכות דוד והתנתקות ממנה וחוסר רצון להשתייך אליה ושבית דוד ימלוך עליהם. המטרה היא התנתקות ומרד.
    5. א. 1. ירבעם שם שני עגלי זהב בשני מקומות בארץ, מרצון לגרום להתנתקות העם מבית המקדש, בעצם זאת על מנת לבסס את שלטונו במידה מסוימת ולרחק את העם מיהודה ומבית המקדש שלהם.
    2. ירבעם ממנה כוהנים לבמות שבארץ וכוהנים אלו אינם מבני לוי מה שאסור ע''פ התורה. הסיבה לכך היא שיש צורך בבמות בכוהנים, ובני לוי נטו יותר ליהודה בגלל בית המקדש ולא היה ככל הנראה יכולת למנות מהם.
    ב. '' ויהי הדבר הזה לחטאת'' בנוגע לעגלי הזהב, כלומר המחבר המקראי מדגיש שמדובר בחטא.
    ''ויעש כוהנים מקצוות העם אשר לא היו מבני לוי'' כלומר יש הדגשה שאינם מבני לוי וזה מתקשר להוראה הידועה שאסור למנות כוהנים שאינם מבני לוי, בנוסף מצוין שהם ''מקצוות'' העם כמעין העלבה, אנשים שאינם ראויים להיות כוהנים, דלת העם במידה מסוימת.

    6. לא ממש הבנתי אז לא אוכל לעזור.


    בהצלחה- מיקדתי אותך כמובן זה לא מהווה תשובה מלאה בבחינות וכדומה.

  3. 30-12-2012 11:04 #3
    בת
    תאריך הצטרפות
    17-06-11
    שם פרטי
    :)
    הודעות
    3,633
    1.
    א. כוונה יהודה ורצון המלך להחזיר, להשיב את המלוכה לרחבעם (בנו של שלמה) לבית דוד, רצון ה' היה למנוע מלחמת אחים, הפילוג הוא עונש מה' לכן נביא ה' קורא לרחבעם וללוחמים לשוב, לחזור לביתם.

    6.
    א.
    החטא שבפולחן העגלים הוא זה שחוזר על מסורת מימי יציאת מצרים.
    לאחר הצבת העגלים מכריז ירבעם "הנה ה' ישראל אשר העלוך מארץ מצרים" (28) במעשה זה מחדש ירבעם את פולחן עגל הזהב שעשה אהרון, שהרי משפט זה נאמר כבר על עגל הזהב שעשה אהרון בשמות ל"ב 4. כדי ליצור תחליף פולחני שיתקבל על ידי העם כדי להתבסס על מסורת קדומה, מנהג קדום. כדי להידמות לאהרון קורא ירבעם לבניו נדב ואביה בדומה לשמות שני בני אהרון נדב ואביהו.

    ב.
    (1) בפסוק 20 נאמר "שבט יהודה לבדו" שהוא זה שיתמוך ברחבעם.
    בפסוק 21 נאמר שהשבטים שתמכו ברחבעם הם יהודה ובנימין.
    הקושי : מדוע בפסוק 20 נאמר רק על שבט יהודה שתמכו ברחבעם ואילו בפסוק 21 מציינים גם את שמו של שבט בנימין?
    (2) הפתרון : הביטוי "שבט יהודה לבדו" כולל את בנימין, כיוון ששני שבטים אלו גובלים זה עם זה וירושלים נמצאת בתחום שניהם הרי שהתערבבו ביניהם ונחשבו לשבט אחד.



    "אם הערבים יניחו את נשקם, לא תהיה עוד מלחמה. אם ישראל תניח את נשקה לא תהיה עוד ישראל" בנימין נתניהו


    ואני בת


  4. 30-12-2012 19:31 #4
    SuperiorHunter מנותק מנהל פורומים: איך פגשתי את אמא & כלכלה ומנהל לשעבר
    בן
    תאריך הצטרפות
    10-05-10
    הודעות
    4,764
    תודה רבה!!
    אין לכן מושג איך הצלתן אותי!
    speretz17 את יכולה לענות לי גם על שאלה 2 א?
    נערך לאחרונה על ידי SuperiorHunter, 30-12-2012 בשעה 21:00

מקרא דרגות:  » יו"ר » מנכ"ל » מנהל ראשי » מפקח » מנהל פורום » צוות פרויקטים » צוות סיקורים » משתמש כבוד » היכל התהילה » Champ » משקיען כבוד » Winner