fxp
שחזור סיסמה הרשמה
  • הודעות
  • אשכולות
  • רשומים
  • מחוברים כרגע
הרשמה לאתר

מכת בכורות

  1. 04-03-2013 15:04 #1
    בת
    תאריך הצטרפות
    08-01-12
    שם פרטי
    alona
    הודעות
    57
    שלום במכת בכורות מת הבן הבכור של המשפחה
    זה גם הבת ? או רק בנים בכורים? תודה

  2. 04-03-2013 15:27 #2
    בן
    תאריך הצטרפות
    24-09-12
    שם פרטי
    אפריים
    הודעות
    5,681
    אושר והועבר לשאלות ובקשות.\רק הבנים.

    תחייה את החיים בחיים כי מחיים לא תצא מהם בחיים.

    כשיש לך אחת בראש, כל השאר סתם כאב ראש..


    שעוני יד GENEVA למכירה - 30 ש"ח לשעון!

    מבחר עצום של ספרי קודש למכירה במחירי מחסן!!


    אינסטגרם

    מנהל פורום יהדות ותורה לשעבר.


  3. 05-03-2013 10:54 #3
    בן
    תאריך הצטרפות
    11-04-10
    הודעות
    409
    ענבר שלום וברכה רבה.
    שאלה מצוינת שאלת והתשובה הזריזה והמתומצתת ביותר שניתן להשיב היא שהמדרשים העוסקים במכת בכורות חלוקים - יש מהם הסוברים כי גם הנקבות הבכורות מתו כמו הזכרים, ויש כאלו שלא.
    נזכיר כמה מקורות לדברים למי שירצה לעיין:
    מדרש שמות רבה (פרק יח' סימן ג') כותב: "ואף הבכורות נקבות היו מתות, חוץ מבתיה בת פרעה, שנמצא לה פרקליט טוב, וזה הוא משה שנאמר: "ותרא אותו כי טוב הוא".
    לעומת המדרש בפרק הזה, ישנה בפרק קודם לו (פרשה טו' סימן יב') דיעה הפוכה הסוברת שרק הבכורים הזכרים נהרגו: "שה תמים זכר - שהוא הורג בכורי מצרים וחס על בכורי ישראל" (משמע דווקא הבכורים הזכרים וכך כתב גם הרש"ש באותו מקום). לדיעה הזו שרק הבכורים הזכרים ישנן עוד ראיות כמו הגמרא בזבחים (בדף קיב' עמוד ב'), ארחות חיים בהלכות ערב פסח אות יג' ועוד.
    ישנה דיעה נוספת, משולבת, והיא דעתו של בעל ה"יפה ללב" - הרב הגאון רחמים ניסים יצחק פלאג'י זצ"ל (בנו של הרב הראשי לאיזמיר - רבינו חיים פלאג'י זצ"ל) המובאת בספרו (חלק ח' סימן תע') שם הוא מסביר שגם לשיטה במדרש האומרת כי הנקבות הבכורות מתו במכת בכורות, היו אלו רק הבכורות מן העם המצרי, אך בעמים הנוספים ששהו במצרים - מתו רק הבכורות הזכרים ולא הנקבות.
    הארכתי במקורות לא רק משום השאלה החשובה - אלא שגם בהלכה מופיעים המדרשים שהזכרנו ומשפיעים על פסיקת ההלכה בנוגע לתענית בכורות בערב פסח (השנה התענית תחול אי"ה ביום שני יד' בניסן תשע"ג, 25/03). מר"ן השולחן ערוך בהלכות הפסח באורח חיים סימן תע' סעיף א' - כותב שלא רק הבכורות הזכרים מתענים, אלא גם הנקבות מתענות והרמ"א (רבינו משה איסרלאש זצ"ל) כותב שלא נוהגים כן וממילא הנקבות לא מתענות.
    להלכה ולמעשה הגאון רבינו עובדיה יוסף שליט"א כותב בספרו "חזון עובדיה - פסח" בהלכות תענית בכורים (עמ' רז' מדפי הספר) שהמנהג הוא שרק הבכורות הזכרים מתענים ולא הנקבות, וניתן להקל בזה משום שאין התענית הזו מעיקר ההלכה אלא רק מנהג שנהגו בו. (כאן המקום לציין שהמוני בית ישראל נוהגים לפטור את הבכורות מגיל 13 ומעלה מתענית, על ידי סיומי מסכת ושאר ספרי הקודש, במטרה להקל להם וגם הלכה זו מופיעה בספר).
    תודה על השאלה ושבוע טוב ומבורך.

מקרא דרגות:  » יו"ר » מנכ"ל » מנהל ראשי » מפקח » מנהל פורום » צוות פרוייקטים » צוות סיקורים » משתמש כבוד » היכל התהילה » Champ » משקיען כבוד » Winner