fxp
שחזור סיסמה הרשמה
  • הודעות
  • אשכולות
  • רשומים
  • מחוברים כרגע
הרשמה לאתר
פרסום|

המרב"ד = המכון הרפואי לבטיחות בדרכים חשוב לנעוץ ולדעת

  1. 08-01-2009 15:40 #1
    תאריך הצטרפות
    05-10-07
    הודעות
    413
    המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) פועל בעיקר בתחום המניעה ומנסה לאתר נהגים בעלי סיכון נהיגתי על מנת להגביל או למנוע לחלוטין את נהיגתם, ובכך, בין היתר, לצמצם את שיעור תאונות הדרכים שסיבתן רפואית או אישיותית.
    מקור סמכותו של המרב"ד בצו שר הבריאות ופקודת התעבורה, התשכ"א-1961. המדובר, אם כן, בגוף ציבורי, המצוי באחריותו של משרד הבריאות.


    תפקידו של המרב"ד הינן מתן המלצות לרשות הרישוי על כשירות רפואית לנהיגה לפי סוג רכב מנועי ושיפור עצמאותם היום יומית והחברתית של נכים על-ידי התאמת אביזרי נהיגה ורכב למגבלותיהם הרפואיות.

    רשמת האנשים המופנים המופנים למרב"ד על-ידי גורמים שונים מתוך פרסומי משרד הבריאות:
    מבקשי רישיון נהיגה לרכב ציבורי ומשא כבד - על-ידי משרד הרישוי
    נהגים אשר נשללו בגלל נהיגה בשיכרות או סמים !!! - על-ידי משרד הרישוי
    עברייני תנועה מועדים ולאחר תום שלילה - על-ידי משרד הרישוי
    נהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים - על-ידי משטרת ישראל.
    נהגים שהיו מעורבים בעבירות תעבורה חמורות - על-ידי בית המשפט
    נכי משרד הביטחון
    נכים - על ידי המוסד לביטוח לאומי
    משתמשי /מורשעי סמים ו/או אלכוהול - על-ידי משרד הרישוי, משטרת ישראל וסמכות רישוי צה"לי
    נהגים החייבים מתוקף החוק בחובת דיווח רופא
    מבקשי /מחזיקי רישיון נהיגה עם בעיות בריאותיות - משרד הרישוי
    נהגים המופנים על-ידי משרד הרישוי מפאת גיל
    נבדקים המחויבים בבדיקת ביקורת מטעם המרב"ד או וועדת ערר

    ( זאת אומרת אם נשללתם לשנה או יותר ונגמרה לכם הפסילה ייתכן שהרישיון שלכם לא יחזור אם לא תעברו את הבדיקה
    במרבד את זה לא אומרים לכם בבית המשפט או אפילו במשרד הרישוי !! לכן היזהרו לנהוג בשיכרות או מהירות מופרזת )


    יש לציין כי במרב"ד לא מתקבלות פניות אנונימיות, שכן פניות כאלה לא ניתנות לבירור ולבקרת מידע בהיותן עלומות.

    המרב"ד עוסק ברפואה ופסיכולוגיה תעבורתית, וככזה - נערכות בו בדיקות רפואיות ומבדקים פסיכולוגיים.

    היבט רפואי: מדובר בבעיות רפואיות-פיזיות של הנהג, כגון: בעיות ראייה, אפילפסיה ושיתוקים; במידת הצורך נערכות לפונים בדיקת שליטה המתייחסת ליכולת הפיזית לנהוג.

    היבט נפשי: מדובר בבדיקות אשר מתבססות על הערכות פסיכולוגיות הנשענות על מידע רפואי, עבר פלילי-תעבורתי וסוג הרישיון המתבקש; במידת הצורך ערכים לפונים מבחנים פסיכודיאגנוסטייםאשר למושג "אי התאמה אישיותית", הרי שמושג זה מתבסס על הערכה פסיכולוגית בדבר מצבים פסיכולוגיים שנמצאו קשורים למידת הסיכון בנהיגה, כגון: נטייה אנטי-נורמטיבית, התנהגות אימפולסיבית, תוקפנית ולקיחת סיכונים.

    מהצד השני, נטייה לפעול בצורה בוגרת, אחראית ושקולה ולקיחת אחריות נחשבים כגורמים מגנים שיטו את הכף לתוצאה חיובית בדבר נהיגה.

    החלטת המרב"ד בדבר מתן / חידוש רישיון נהיגה הינה בגר המלצה בלבד המועברת למשרד הרישוי, ויכולה להיות: קבלת הבקשה, דחיית הבקשה, הגבלה לסוג רכב מסוים בלבד או התניית הרשיון בבדיקות מעקב.

    תוקף פסילת רישיון נהיגה שהוטל על-ידי משרד הרישוי קצוב, בדרך כלל, לתקופה של שנה. ובהקשר זה חשוב להדגיש כי רישיון הנהיגה לא יוחזר לנהג בתום התקופה, שכן מדובר בפסילה אשר מתחדשת מידי שנה! הגשת ערר לוועדת ערר על החלטת משרד הרישוי, תפתח בדרך כלל, את הפתח הקצר ביותר לעצירת הפסילה המתמשכת

    ערר על החלטת משרד הרישוי יוגש תוך 30 יום לועדת ערר המורכבת משלושה רופאים והמערער יכול להציג בפני הועדה כל חומר ואף רשאי להיות מיוצג על-ידי עורך דין.

    ערעור על החלטת ועדת הערר יוגש לבית המשפט המחוזי תוך 10 ימים ויסתמך על שאלות משפטיות בלבד, כגון: האם ההחלטה התקבלה בהליך פגום.

    מפאת החשיבות הגדולה המיוחסת לנהיגה והנזקים אשר עלולים להיגרם לאדם אשר רישיונו נפסל, ראוי להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום התעבורה, בכל הנוגע לתחום זה.
    נערך לאחרונה על ידי Fxpnow, 08-01-2009 בשעה 22:54

  2. 08-01-2009 15:40 #2
    תאריך הצטרפות
    05-10-07
    הודעות
    413
    כמה מקרים שחשוב לקרוא ולהזהר מהם !!! :
    --------------------------------------
    מאת: עו"ד מני ארבל

    רוכב קטנוע פנה למשרד התחבורה בבקשה להוציא רשיון לאופנוע כבד. לצורך כך העביר אישור מרופא על מצבו הבריאותי כאשר באישור נרשם כי קיבל תרופות כנגד דכאון. להפתעתו הופנה לבצוע בדיקות כשירות לנהיגה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. נהגת אוטובוס שחשה ברע ועברה התקף שנחשד כהתקף אפילפסיה קבלה הודעה כי רשיונה לרכב ציבורי נפסל ע"י משרד התחבורה והיא הופנתה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים לביצוע בדיקות. חייל ששוחרר בפרופיל 21 קבל הזמנה להבדק במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. אלו מספר דוגמאות למקרים בהם מצאו עצמם נהגים מופנים למרב"ד.
    מאמר זה יעסוק בשאלות - מהו המרב"ד, כיצד הוא פועל וכיצד ניתן להתמודד מולו.

    רשות הרישוי יכולה להחליט על פסילת אדם לנהיגה עפ"י הוראות שנקבעו בפקודת התעבורה וזאת אף ללא קשר לפסילת רישיון נהיגה ע"י לבית-המשפט, לאחר הרשעה בעבירת תעבורה. כך לדוג' קובע סע' 51 לפקודה פסילה מטעמי כושר במקרה שהרשות משוכנעת שבעל הרשיון אינו ראוי לנהוג מחמת כושר נהיגה לקוי. הפסילה יכולה להיות לצמיתות, לתקופה מסויימת, או עד למילוי תנאים שייקבעו בהחלטה.
    סע' 52 שעניינו התליית רשיון מטעמי בטיחות מאפשר לרשות לפסול אדם לנהיגה אם היא סבורה כי בדרך נהיגתו יש סכנה לבטיחות התנועה. במקרה שכזה הרשות רשאית לצוות על התליית הרשיון עד שיעבור בחינות ובדיקות רפואיות ויימצא מתאים לנהוג ברכב.
    סע' 53 מאפשר לרשות הרישוי גם להתנות תנאים ברשיון נהיגה, אם היא סבורה שיש בהם צורך מחמת כושר נהיגה לקוי של בעל הרשיון.
    כדי להפעיל את סמכויות הפסילה בפועל נעזרת הרשות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
    המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ובקיצור מרב"ד הנו הגוף הרפואי המוסמך לערוך בדיקות רפואיות עבור רשות הרישוי. הסמכות הוקנתה למכון בצו שר הבריאות (1980) ובתקנות התעבורה.
    בין תפקידיו של המכון נמנים מתן המלצות לרשות הרישוי על כשירות רפואית לנהיגה (לפי סוג רכב) ושיפור עצמאותם של נכים ע"י התאמת אביזרי נהיגה ורכב למגבלותיהם הרפואיות.
    בגדול ניתן לשייך את סוגי הנהגים המופנים לבדיקות במרב"ד למספר קבוצות ביניהן קבוצת "הנכים", קבוצת "העבריינים" ועוד.
    בין הנהגים המופנים לבדיקה נכללים:
    נכי משרד ביטחון, נכים המופנים ע"י המוסד לביטוח לאומי, מבקשי או מחזיקי רשיון נהיגה עם בעיות בריאותיות, נהגים המופנים ע"י רשות הרישוי מפאת גיל.
    אנשים שנמצאו לא כשירים לשירות צבאי עקב בעיות נפשיות ו/או רפואיות.
    עבריני תנועה מועדים גם לאחר תום שלילה, נהגים שדווחו ע"י משטרת ישראל על מעורבותם בתאונות דרכים, נהגים שדווחו ע"י בית משפט, משתמשי/מורשעי סמים ו/או אלכוהול
    מבקשי רשיון נהיגה לרכב ציבורי ומשא כבד- ע"י משרד הרישוי.
    נהגים המדווחים מכוח חובת דיווח רופא לפי סע' 12ב לפקודת התעבורה
    נבדקים המחויבים בבדיקת ביקורת מטעם המרב"ד וועדת ערר.
    בשנת 2002 הופנו לבדיקות במרב"ד כ 40,000 איש. כ- 15-18% מכלל המלצות הכשירות הרפואית לנהיגה הן המלצות שליליות (6000-7200) איש. מהן כ 85% הן המלצות שלילות בגין אי התאמה אישיותית (בעיות פסיכולוגיות - נפשיות), וכ 15% הן המלצות שלילות בגין ליקוי בריאותי גופני שאינו מאפשר לנבדק לקבל רישיון נהיגה. במהלך שנת 2002 נבדקו בוועדת הערר 562 תיקים, והטיפול הסתיים ב - 455 מהם : ב 111 תיקים הערעור התקבל (24%) ו ב 256 תיקים העירעור נדחה. ביתר המקרים התשובה היתה חלקית כלומר חיובית למחצה.
    דרך פעולת המכון:
    המכון מבצע בדיקות רפואיות (פיזיות ובתחום הנפשי) של הנהגים המופנים אליו כדי להעריך את כשירותם הרפואית לנהיגה.
    רופאי המרב"ד רשאים להביא בחשבון מידע מן המרשם הפלילי לגבי מבקש או בעל רשיון. המרב"ד יכול לבקש ממי שהוזמן לבדיקה להמציא לו מידע רפואי ו/או מידע אחר, לעבור בדיקות במרב"ד עצמו ו/או בדיקות משלימות חיצוניות.
    ניתן להעביר למרב"ד כל חומר רפואי או אחר שבידי הנהג הנבדק. ניתן אף להעביר חוות דעת רפואית מתאימה לעניין הכשירות לנהיגה. המרב"ד יביא את החומר הרפואי המועבר במסגרת שיקול דעתו בעת מתן המלצתו אך אינו מחוייב לקבלו, שכן הוא מבצע בדיקות באופן עצמאי.
    המלצותיו של המרב"ד קובעות התאמה או אי התאמה של הנבדק לנהיגה (בתחום הפיזי), או התאמה או אי התאמה של אישיותו של הנבדק לנהיגה (בתחום הנפשי).
    עיקר הבעיות בהן נתקלים נהגים נבדקים, שנפסל רשיונם עקב המלצת המרב"ד, קיימות בנושאים הקשורים לתחום הנפשי. בנושא שאלת התאמת אישיותו של הנהג הנבדק לנהיגה עורך המרב"ד, לנבדק, מבחני אישיות שפתח בעצמו וכן לעיתים מפנה את הנהג הנבדק לביצוע בדיקה אצל מכונים או רופאים מומחים מטעמו.
    החלטת המרב"ד לעניין כשירות רפואית לנהיגה הנה המלצה בלבד. לרשות הרישוי יש שיקול דעת האם לקבלה או לשנותה כולה או חלק מתנאיה.
    לאחר קבלת החלטה בענינו תודיע רשות הרישוי לנהג הנבדק על תוכן ההחלטה.
    באם החליטה הועדה לפסול את רישיון הנהיגה תוצאות הבדיקה הרפואית, שנערכה לנהג, ממצאיה ונימוקים ימסרו לנבדק או לרופא מטעמו.
    באם החליטה רשות הרישוי לפסול רשיון נהיגה לתקופה של שנה, אין משמעות הדבר כי בסיומה של התקופה יוחזר לנהג רשיונו. במקרה שכזה יצטרך הנהג לפנות לרשות הרישוי בבקשה להשבת הרשיון, ובעקבות בקשתו יופנה ע"י רשות הרישוי לבדיקה נוספת במרב"ד. אם לא יפנה הנהג לרשות הרישוי ולא יעמוד בבדיקות בפני המרב"ד תתחדש פסילת רשיונו. כדי לא להגיע למצב זה של פסילה מתחדשת ניתן לנסות ולהגיש במקרים המתאימים ערר לועדת עררים.

    ערעור על החלטות המרב"ד:
    ערעור לועדת עררים - על החלטת רשות הרישוי בעניין פסילת רשיון או קביעת תנאים ברשיון, ניתן לערער לפי סע' 55א' לפקודת התעבורה תוך 30 יום לפני ועדת ערר רפואית של שלושה רופאים.
    ועדת הערר רשאית לאשר את החלטת הרופא המוסמך, לשנותה או לבטלה או להורות על בדיקה מחודשת בידי הרופא המוסמך של מבקש רשיון הנהיגה או של בעל רשיון הנהיגה. אם קבעה ועדת הערר מועד לבדיקה מחודשת של מבקש, לא תיערך למבקש כל בדיקה מחודשת לפני המועד שקבעה הועדה. אם דחתה ועדת הערר את הערר בלי שקבעה מועד לבדיקה מחודשת, תערך הבדיקה כאמור רק לאחר שחלפה לפחות שנה מיום שניתנה ההחלטה של ועדת הערר.
    ניתן להגיע לערעור בפני הועדה עם עו"ד ו/או כל נציג אחר.
    ערעור לבית המשפט - לפי סע' 55 (א1) על החלטת רשות הרישוי לפי סעיף 51, שניתנה מטעמים של כשירות רפואית, יוגש רק לאחר שניתנה החלטה של ועדת ערר רפואית בערר על החלטת הרופא המוסמך. הסמכות לדון תהיה נתונה לבית המשפט לענינים מינהליים. ערעור כאמור יהיה בשאלה משפטית בלבד. המועד להגשת הערעור ימנה מיום שהודיעו לבעל הרשיון את החלטת ועדת הערר הרפואית.
    אין מחלוקת על הצורך לקיים פיקוח על הנהגים ועל התאמתם לנהיגה שהרי נהג שבאמת אינו כשיר לנהוג מסכן לא רק את עצמו אלא גם את הציבור. גם בתי המשפט עמדו על הנחיצות בבדיקות המרב"ד:
    בפס"ד עמנ 422/04 רבוך יהושע נ' מ"י מיום 21/2/05 כב' הש' שפירא :"יש לאזן בין זכותו של המערער לנהוג ועל מקור פרנסתו לבין זכותו של הציבור לבטחון ולשמירה על גופו ורכושו, לרבות להגנה מפני נהג העלול לסכנו. מכאן, שבבואה של הועדה המקצועית ובבואו של ביהמ"ש לבחון את החלטותיה, יש לאזן בין חופש התנועה וחופש העיסוק לבין טובת הציבור והחובה להגן עליו ולהלחם בקטל שבכבישים. כאשר יש בממצאים הרפואיים/פסיכיאטריים, הנתמכים בעברו התעבורתי של נהג כדי להצביע על סיכון מנהיגתו, עדיפה הגנת הציבור על פני ההגנה על זכותו להמשיך ולהתפרנס בנהיגה. בבואה של הוועדה להגביל זכויות פרט אלו תעשה זאת במידה המינימאלית הנדרשת לשם הגנה על הציבור ומתוך מגמה להפחית, ככל שניתן, את הפגיעה בפרט מהוות סכנה מוחשית ברורה ונחרצת, ואז מן הראוי להרחיק אותו אדם מן הכביש."
    עם זאת, קיימת ביקורת על המרב"ד ועל אופן פעולתו:
    בשנת 1999 הוקמה ועדה לבדיקת תפקודו של המרב"ד ע"י מנכ"ל משרד התחבורה וזאת בעקבות תלונות על המכון. מסקנות הועדה שפורסמו בדו"ח שהוציאה הועדה במאי 2000. בין מסקנות הועדה: הבירוקרטיה במרב"ד ועלותה מהווים נטל כבד על הציבור ללא כל צורך, חלק ניכר מהנבדקים מוזמן לבדיקת ביקורת כעבור שנה ועולה החשש כי המכון מייצר לעצמו עבודה בכדי ליצור תזרים הכנסות גבוה יותר. לא נחקר ולא הוכח כי קיים קשר בין מבנה האישיות בכלל ובין המבחנים של המרב"ד בפרט, לבין שכיחות תאונות הדרכים. הועדה מצאה כי האגרות שנגבו במכון ממבקשי רישיון נהיגה גבוהות יחסית.
    גם בפסיקה נמתחה ביקורת על פעילות המרב"ד. כך לדוג' בעמנ (י-ם) 210/02 פלונית נ' משרד התחבורה, רשות הרישוי מיום 3/3/03 קובע כב' הש' דרורי: "... ראו עצמם הפסיכולוגים בני חורין לנתח את אישיותה של המערערת ולאור זאת לקבוע קביעות ביחס לכושרה לנהוג. המתבונן בחוות הדעת כולן ... ובהחלטות ועדת הערר, יכול להתרשם כי מדובר במצב בו פסיכולוגים או פסיכיאטרים מתנהגים במידה רבה של פטרנליזם, ואף בקורטוב - אם לא למעלה מזה - של גבהות לב. הם קובעים או מתיימרים לקבוע כי תכונות הנרציסטיות או המניפולטיביות, שחלק לא מבוטל מבני אנוש ניחנים בהן, במידה זו או אחרת, הן כה שליליות, שבגינם ראוי לפסול את בעלי תכונות אלה מלנהוג ברכב. הם אלה אשר מחלקים ציונים לבני אנוש כיצד אלה יתגברו על משברים בחייהם ... במקרה שלפנינו, עולה כי רשות הרישוי, המכון לרפואה בדרכים וכן ועדת הערר רואים חירות לעצמם להרחיב את סמכותם ולשלול רשיונות נהיגה באופן רחב יחסית ... הקורא את חוות הדעת הפסיכולוגיות מקבל את הרושם כי בעיני אותם פסיכולוגים ופסיכיאטרים יש דפוס אחד נורמטיבי, וכי מי שסוטה מאותו דפוס מסווג כבעל אישיות סוטה, ובשל כך, משערים אותם פסיכולוגים ופסיכיאטרים שאותו אדם ... יתנהג שלא כדין ובאופן בלתי נורמטיבי בעת הנהיגה, ועל כן צריך לשלול את רישיון הנהיגה ממנו ... בלב רבים מן האנשים מקנן החשש שמא "האח הגדול", הלובש דמות פסיכולוג או פסיכיאטר ינסה לבדוק את אישיותו, אופיו, תגובותיו ותכונותיו, ואם אלה - כולן או מקצתן - יסטו מאותה נורמה שקבעו אותם מומחים פסיכולוגים או פסיכיאטרים, יהיה אותו אדם מחוץ לגדר, ובמקרה שלפנינו תישלל ממנו הזכות לנהוג".
    לסיכום
    נשאלת השאלה האם הנהיגה איננה מהווה חלק מזכויותיו הבסיסיות של האזרח. היתכן כי אדם יפסל לנהיגה על סמך בדיקותיו של המרב"ד בלבד, וזאת לדוג' אף לאחר שסיים לרצות עונש פסילת רישיונו ע"י ביהמ"ש. כפי שראינו יש ביקורת על תקפות ונחיצות הבדיקות שהמרב"ד עורך בעיקר בתחום הנפשי. המצב הקיים בפועל מביא לכך שהפסילה עלולה להמשך שנים רבות, הערר על החלטת המכון מוגש למעשה ל"מכון" ובהמ"ש מתערב בהחלטות ועדת הערר בשאלות משפטיות בלבד.
    מנגד יש לזכור כי ישנם נהגים שאכן אינם כשירים לנהיגה מסיבות בריאותיות ו/או נפשיות. בנהגים אלו לא היינו רוצים לפגוש בכביש. ועפ"י החוק כיום למרב"ד הסמכות הבלעדית לבדוק נהגים אלו, ולמנוע מהם את רישיון נהיגתם.
    כל האמור הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה יעוץ משפטי, כל הסתמכות על האמור הינה באחריות המסתמך ודעתו בלבד. בכל מקרה מומלץ לקבל יעוץ פרטני מעו"ד המתמחה בתחום.

  3. 08-01-2009 15:42 #3
    תאריך הצטרפות
    05-10-07
    הודעות
    413
    המכון לבטיחות בדרכים – רוע לב או טמטום מוחלט.

    ירון פרי 09.11.2006 02:49



    מזל טוב, אתה זכאי לרכב רפואי! מתבשר נכה צה"ל עם קבלת אחוזי הנכות המתאימים. מזל טוב? זו כבר שאלה טובה, כי מאחורי הבשורה הטובה מסתתרת גם מכה לא קלה.





    נכה צה"ל שמקבל זכות לרכב רפואי עלול להיתקל במציאות משונה. מתברר שאם ברצונו של הנכה לממש את זכותו לקבלת רכב רפואי פתאום רישיון הנהיגה שלו נימצא בסכנה! לא רק רישיון הנהיגה, גם האישיות שלו מוטלת בספק!
    מסתבר שכמעט כל נכה שרוצה לממש את זכותו לרכב רפואי חייב לעבור מבחנים במכון לבטיחות של משרד הבריאות.
    ביום שלישי 20 ספטמבר 2005, ברשת ב', ערך גבי גזית ראיון עם נכה צה"ל, הוא סיפר על כוונתו לתבוע את המכון לבטיחות ובצדק רב. אותו נכה שהוא נהג וותיק סיפר שעה ארוכה על מסכת התעללות והתעמרות של עובדי המכון. שאלות פולשניות ומביכות על הפנטזיות המיניות ועל חיי המין שלו, מבחני נהיגה (טסטים) מחודשים ומשפילים, שלילת רישיון הנהיגה, רישיון נהיגה על תנאי ועוד סיטואציות המתאימות אולי למדינות העולם השלישי. כל זאת מדוע? כל זאת בגלל שרצה לממש את זכותו לרכב רפואי ממשרד הביטחון. אילו לא היה מבקש לממש את זכותו לרכב הרפואי ממשרד הביטחון לא היה רישיונו בסכנת שלילה לא היה נישלח למכון לבטיחות ולא היה עובר מסכת התעללות כזאת.
    אני מדגיש שוב, מדובר בנכה צה"ל הזקוק לרכב רפואי על פי קביעת אגף השיקום!
    לאותו שידור הועלה גם יו"ר ארגון נכי צה"ל מר מוץ מטלון. מר מטלון אמר כי הוא לא ידע על המתרחש במכון לבטיחות (וכאן שאלה מעניינת, האם הוא לא נישלח למכון לבטיחות בדרכים?), לצערי הרב הזמן הקצר שניתן ליו"ר ארגון נכי צה"ל בשידור חי בוזבז על הלצות בנושא הפנטזיות המיניות בזמן נהיגה, זאת במקום להעביר למכון לבטיחות מסר מידי ברור ותקיף, ובשידור חי, חבל.
    במקרה, ואולי לא במקרה, יצא לי לקרוא על הנושא גם בפורום נכי צה"ל, החלטתי לבדוק את הנושא ולשאול נכים, לתדהמתי הרבה, כל הנכים ששמעו על כוונתי לכתוב על הנושא דרשו בכל תוקף ששמם לא יוזכר, הם מפחדים!!!! מה זה מפחדים, משקשקים!!!!
    מתוך המבחר (והיה מבחר) בחרתי שלוש דוגמאות:
    מספר לי ר. נכה צה"ל רתוק לכיסא גלגלים, אדם נבון חכם עם עשייה רבה: "זו פשוט בושה לאינטליגנציה. שאלות טיפשיות כמו: האם אתה משתמש בסמים? האם אתה צורך אלכוהול? האם אתה מזריק מדיי פעם? האם גנבת משהו? האם השתתפת בשוד? האם אתה מחליף את היום עם הלילה? ועוד", את התשובות לבדיקות קיבל ר. לאחר שלושה חודשים !? כמובן שבינתיים לא יכול היה לרכוש רכב רפואי.
    מספרת לי י. נכת צה"ל קשה חולה אונקולוגית, בחורה חכמה ומשכילה: "למרות שמאד קשה לי לקום מוקדם בבוקר בגלל נכותי הקשה הגעתי ב- 8:00, לא חלמתי שאסיים את הבדיקות המטומטמות האלה בסביבות שעה 17:00 מותשת לחלוטין. כל זאת על מה? על מקבץ של מאות או אלפי שאלות שלרובן ככולן כל קשר בינן לבין כושר נהיגה דמיוני לחלוטין, שאלות חודרניות מבזות ומשפילות גם בשאלונים וגם בשאלות הרופאים המקצועיים, רופא פנימי, רופא עיניים, פסיכיאטר ופסיכולוג."
    גם י. קיבלה את התשובות לאחר מספר חודשים!
    אבל את העדות המצמררת ביותר סיפר לי ש., גם הוא כמו כל השאר חשש מאד מפרסום שמו וכך התחייבתי. אצל ש. הכול עוד טרי וטראומתי. לאחר מאבקים של שנים נוספו לאחוזי נכותו 5% נוספים מה שהקנה לו זכות לרכב רפואי. לאחר המתנה ארוכה קיבל סוף סוף זימון למכון לבטיחות בדרכים. גם הוא הגיע למשרדיי המכון בשעה 08:00 לבוש במיטב מחלצותיו עם רוח אופטימית ועליזה. ש. נהג ונוהג הרבה מאד בכל סוגי רכב אפשרי בים וביבשה, חובב ספורט מוטורי משחר ילדותו. עבר נהיגה של עשרות שנים ללא עבירת תנועה אחת.
    מספר ש.: "נכנסתי למשרדי המכון דרך דלת פלדה מאובטחת בשני שומרים כמו במעוז מבוצר. הוכיתי בשוק מאווירת הנכאים ששוררת במקום, גרוע מבית הלוויות. כמעט כול העובדים מסתובבים עם ארשת פנים רצינית כאילו כל משאות כל העולם ואשתו מוטלות על כתפיהם. אפילו בת צחוק קלה לא הצליחה להסתנן מבעד לחלונות האטומים. אפילו קרן שמש לא מצאת שם. השירותים היו במצב גרוע יותר מהשירותים הציבוריים בשווקים המוזנחים ביותר (וכאן מדובר בשירותים של משרד הבריאות), עשן סיגריות כבד וחריף אפף את חדרו של אחד הרופאים הבכירים ודלף למסדרון, וזה לא הכול, לאחר שמלאתי טפסים שונים שכוללים (כמובן) וויתורי סודיות למיניהם נשלחתי לחדר בחינות. בחדר הייתה בחורה נאה שבתוקף תפקידה אימצה לעצמה ארשת פנים של סוהרת קשוחה וגם טון קולה היה בהתאם. "אוהווו, נכה צה"ל! יש לך המון שאלות לענות" אמרה בקשיחות ואני עוד לא הבנתי למה היא מתכוונת (בדיעבד התברר שלנבדקים אחרים השאלון קצר הרבה יותר), וכך התחיל זרם חוברות השאלונים אחד אחרי השני, את אחד השאלונים הראשונים בדקה הפקידה בהפגנתיות ובסבר פנים חמורות מול עיניי, כאשר היא מאפשרת לי בכוונה לראות שהתשובות "הנכונות" שעניתי היו "רק" 16 מתוך 20. בהפגנתיות נתנה לי טקסט כתוב ודרשה שאקרא בעיון. הטקסט היה בעצם אזהרה ורמז על כך שאיני עונה על השאלות במלוא הכנות (?!) ואני חייב לענות על כל השאלות בכנות מלאה! נווו מאז כיתה ז' לא ננזפתי כך, אני בסך הכול דוהר בקצב מסחרר לגיל 60 ועדיין צריך הטפות מוסר מכאלה שהם בגיל ילדיי, עולם משונה.
    אתם חושבים שבזאת סיימתי את ה"זובור", אז זהו שממש לא! באמצע מילוי אחד השאלונים נשמעה פקודה חדה ונוקבת "מר ש. תעזוב מיד הכול על השולחן ותיגש אלי!!!" הלב המזדקן שלי התחיל לפעום בקצב מטורף, מה כבר עשיתי? מה עוללתי? מה כבר חטאתי?, אבל מסתבר שממש כלום, אחד הרופאים המקצועיים החליט שהוא חייב לראות אותי מיידית למרות שאני מרוכז בערימת השאלות והמבחנים. אבל הפקודה הנחרצת יצאה לדרך. תופעה זו חזרה פעמיים נוספות.
    לעניין השאלות (אני מציע לשבת לפני שקוראים את השאלות), אני רוצה להבהיר שאלו אמורים להיות מבדקים לכשרות נהיגה עקב נכות! והנה לקט קטן:
    האם יש לך הזיות מיניות בלילה? האם אתה אוהב את אבא שלך? האם אתה אוהב את אימא שלך? האם אתה מסופק מינית? האם יוצא לך להתקלח יותר משלוש פעמים ביום? האם יוצא שאתה מחליף את היום והלילה? האם אתה שונא את אבא שלך? האם אתה שונא את אימא שלך? האם אתה חושב שאתה מנהיג?
    האם אחרים חושבים שאתה מנהיג? האם אתה רוצה להיות טייס? האם אתה רוצה להיות איש ביטחון?
    אם הייתה אפשרות האם היית רוצה לנהוג במהירות של יותר מ 140 קמ"ש? האם אתה אוהב להשפיל אנשים? האם אתה חושב שאתה יכול להרים פרויקטים? כיצד אתה חושב שאנשים חושבים עליך?

  4. 08-01-2009 15:44 #4
    תאריך הצטרפות
    05-10-07
    הודעות
    413
    וזה רק לקט קטן ומזערי משאלות כאלה ודומות, אני הייתי מגדיר זאת כבושה לאינטליגנציה של המין האנושי.
    אם חשבתם שכאן תמו תלאותיי אז טעות בידיכם. לאחר השאלות הכתובות הגיע שלב השאלות בעל פה. הגעתי לפסיכולוגית ששלפה מספר קלפים מסמורטטים מטונפים ושבעי תלאות, כאילו שלפו אותם מפח האשפה הציבורי, התבקשתי להעתיק במדויק את המצויר באותם קלפים מסמורטטים ודוחים, לאחר שסיימתי את זובור הציורים היו מספר שאלות שכל קשר ביניהם לנהיגה דמיוני לחלוטין, שוב התבקשתי לצייר, הפעם התבקשתי לצייר מהזיכרון את הצורות שהיו על הסמרטוטים בצורת קלפים שראיתי קודם לכן, כמובן שזכרתי רק חלק קטן, ואני עדיין אני מנסה למצוא את הקשר בין זה לבין כושר הנהיגה שלי. שאלתי את הפסיכולוגית אם היא מודעת לכך שהפגיעה שלי הייתה לפני יותר מעשור שנים? ומאז ועד היום נהגתי בארץ ובחו"ל מאות אלפי ק"מ ללא תאונות וללא עבירות תנועה. הוספתי ושאלתי אם זה הגיוני שבגלל הרצון לממש זכות לרכב רפואי אני צריך לעבור השפלה כזאת? התשובה הלקונית וחסרת הסבלנות הייתה: 'משרד הביטחון שלח אותך'."
    "אילו ידעתי מראש איזה מסכת ייסורים אני עומד לעבור הייתי מוותר על הרכב הרפואי" מסכם ש. בכאב רב.
    יש לציין ש-ש. המתין לתשובה מהמכון יותר משלושה חודשים. אם נחבר את זמן ההמתנה מרגע שהוא הגיש את הבקשה למימוש זכותו לרכב רפואי ממשרד הביטחון ועד לקבלת התשובה נקבל המתנה של יותר מחצי שנה! אתם מבינים? המתנה לכל האישורים לקבלת רכב רפואי נמשכת יותר מחצי שנה. בהתחשב בבירוקרטיה הרגילה, הזמנת הרכב בחברה, המתנה להגעת הרכב וכו' עברה כמעט שנה!!! לא מדובר ברכב שעשועים או במכונית ספורט יוקרתית. מדובר ברכב רפואי שהמדינה הבינה והכירה בחשיבותו לנכה! מישהו חושב שיש סיבה הגיונית מדוע הנכה לא יקבל את רכב תוך מכסימום שבוע מיום ההכרה בזכותו לרכב רפואי?
    ואם כל זה אינו מספיק הנה מגיע הדובדבן שבקצפת: גם י. וגם ש. קיבלו מהמכון לבטיחות בדרכים זימון למבדקי השפלה נוספים כעבור שנה והפעם הם גם חייבים לשלם אגרה.......
    האמת היא שממש לא ידעתי מה לעשות עם החומר הזה. מצד אחד חוסר צדק והגיון משווע ומצד שני לך תילחם בטחנות רוח, ואני ממש לא דון קישוט. אבל סיפורי הנכים לא נתנו לי מנוח ובלילות טרודי שינה ישבתי לכתוב.
    שיתפתי בפרטי הסיפור עיתונאי בכיר מהצפון והוא הציע לי לפנות לבית חולים "בני ציון" למכון לשיקום נהיגה. שם נפגשתי עם האנטי תזה של מה שכתבתי עד כה. קיבלה אותי סופי בחביבות ובחיוך, הסבירה לי על התנהלות המכון שהוא חלק מהמחלקה לריפוי בעיסוק. כאן מסתבר עובדים בדיוק לפי הסטנדרטים המקובלים באוסטרליה קנדה ובארצות הברית. יש סימולאטור נהיגה משוכלל, השאלות הגיוניות ולא פולשניות, הכול מרוכז וממוקד להתאים לכל נכה לפי סוג נכותו את המתקנים ואת יכולת הנהיגה. כאן מבינים שרישיון נהיגה הוא אחד הכלים החשובים ביותר לשיקום הנכה גם פיזית וחשוב יותר, חשוב נפשית. למרות כל זאת משרד הבריאות אינו מכיר בחוות הדעת של המכון "הם בדרך כלל מתחשבים בחוות הדעת שלנו" אומרת סופי בעצב ובזהירות "אבל מסרבים להכיר רשמית בחוות הדעת". מסתבר שמדינת ישראל העובדת בנושא זה ממש כמו בשנות ה–50, מסרבת בכל תוקף (כנראה מסיבות של יוקרה וכוח) לקבל את הקידמה וההיגיון. אוסטרליה קנדה וארצות הברית לא נחשבות בעיניי מדינת ישראל, ואנחנו ה"אור לגויים"! ה"אח הגדול" במדינת ישראל חייב לדעת אפילו מה הן מחשבותיך המיניות כדי לאשר לך לנהוג ברכב רפואי!
    יום אחד יד המקרה הפגישה אותי עם פסיכולוגית בכירה ממדרשת רופין. סיפרתי לה את הסיפור, ופתאום היא עוצרת אותי ואומרת לי: "רגע, לפי הסיפור שלך זה מבחן 300, זה מבחן אישיות!" אני הוכיתי בהלם, פתאום נפלו לי כל האסימונים, משרד הבריאות עושה לנכי צה"ל (אולי בהוראת משרד הביטחון) מבדקי אישיות כתנאי לקבלת רישיון נהיגה למי שזכאי לרכב רפואי?!
    לקחתי יוזמה ושאלתי רופא מחוזי מהוותיקים באגף השיקום, הוא אמר לי שהם אינם שולחים בהכרח כל אחד למבדקים אלה. כאן נשאלת שאלה חשובה, מה הקריטריונים? האם יש כאלה שהאישיות שלהם אינה משתנה עם מימוש הזכות לרכב רפואי?
    שאלתי נכים רבים עם סוגי נכות שונים אם גם הם "זכו" למבדקים המשפילים וכולם השיבו בחיוב, למען גילוי נאות, לא נפגשתי עם נכה שלא עבר מבדקים אלה, אבל לעומת זאת אני מסופק אם שולחים למבדקים אלה קצינים בכירים או בעלי משרות בכירות.
    הכתבה נשלחה ע"י הכותב למשרד שר הבריאות לבקשת תגובה אך לא זכתה להתייחסות.

  5. 08-01-2009 15:45 #5
    תאריך הצטרפות
    05-10-07
    הודעות
    413
    הוועדה לפניות הציבור מתכנסת לקיימת ישיבה בנושא "תשלומי אגרה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים", בעקבות פנייה שהגיעה אלידי הוועדה. הפונה, נכה 100% ומרותק לכיסא גלגלים, זומן למכון הרפואי לבטיחות בדרכים כדיעל מנת לבדוק באם הוא כשיר להוציא רשיון נהיגה. לדבריו, עבור בדיקת כשירות להנהיגה,שכללה בדיקת עיניים ובדיקה כללית שארכה כ- 2 דקות,הוא נדרש לשלם 455 ש"ח. לטענתו, הבדיקות האלה שעבר אינן מצדיקות תשלום גבוה כזה, בייחוד משום שמיוחד לאור העובדה כי גובה התשלום שנדרש לשלם אדם המעוניין להוציא רשיון נהיגה, עבור בדיקת עיניים שגרתית הוא , הינו כ- 84 ש"חהקשר זה יצוין כי פנייה לכמהמספר אופטיקאים העלתה כי מחיר בדיקת עיניים עבור רשיון נהיגה הוא נע בין 30-60 ש"ח, כאשר וישאופטיקאים אף מקומות שעושים זאת בחינם).
    אגרות ותקציב המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ותקציבו

    סעיף 195ב לתקנות התעבורה, התשכ"א1961, קובע כי תשולם אגרה בעד הבדיקות הרפואיות והערעורים הנעשים במרב"ד.

    3.1 גובה האגרות

    להלן פירוט גובה האגרות המשולמות למרב"ד בעבור בדיקות רפואיות::
    (1)בעד בדיקה רפואית של מבקש רשיון נהיגה או בעל רשיון נהיגה 486 ש"ח;.
    (2)בעד בדיקה חוזרת 250 ש"ח;.
    (3)בעד ערעור לוועדת ערר 828 ש"ח. צויין כי ישנה אפשרות לבטל את הערעור שהוגש, הן להנבדק והןהלמכון [אם(במידה והוא סבור כי טעה בהחלטתו הראשונית],לבטל את הערעור שהוגש. במקרה כמעין זה, מוחזר סכום האגרה ששולמה בעד הערעור);
    (4)בעד בדיקה לבקשה לרשיון נהיגה בלרכב ציבורי 761 ש"ח;.
    (5)בעד בדיקה למבקש רשיון נהיגה בלרכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 14,999ק"ג 761 ש"ח;.
    (6)בעד בדיקת מסמכים רפואיים בהעדר הנבדק 90 ש"חמקרים שאינם מחייבים בדיקה פיזית של הנבדק ושאפשר להסתפק בבדיקת המסמכים הרפואיים שהנשולחיםע"י הרופא המטפל בו)..

    יצוין כי תשלום האגרה משולמת הינו בתשלום אחד (אין אפשרות לשלם אות האגרה בתשלומים), וכי תעריפי האגרות מתעדכנים מידי שנה לפי בהתאם למדד המחירים לצרכן.


    הוראת נוהל פנימית 1/2003, "אגרות רכב, שינוי רישום בעלות רכב, נהיגה, בתי-"ספר לנהיגה, בחינות נהיגה, בדיקות רפואיות, כפל, רשיון סחר ועוד", מינהל התנועה – אגף הרישוי: משרד התחבורה, 10 בפברואר 2003 10/02/03.




    נערך לאחרונה על ידי Fxpnow, 08-01-2009 בשעה 21:03

  6. 08-01-2009 20:58 #6
    תאריך הצטרפות
    05-10-07
    הודעות
    413
    שמור

  7. 09-01-2009 17:05 #7
    תאריך הצטרפות
    18-10-07
    שם פרטי
    צונזר ע"י ההנהלה.
    הודעות
    2,373
    נראה לך מישהוא יקרא את זה?.... לי לא נראה!!!!
    יחס"ר גבעתי "בעוז וענווה"





  8. 09-01-2009 17:07 #8
    תאריך הצטרפות
    14-08-07
    הודעות
    957
    ציטוט פורסם במקור על ידי mosheyoff צפה בהודעה
    נראה לך מישהוא יקרא את זה?.... לי לא נראה!!!!
    חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח


    תסכם בקיצור שצריך להיזהר ולנסוע בזהירות....

  9. 09-01-2009 17:42 #9
    תאריך הצטרפות
    21-09-06
    הודעות
    960
    בס"ד
    חחח אורגינל כל הכבוד לך כפרה על ההשקעה אבל לא נראה לי שמישהו יתחיל לקרוא את זה!
    אבל כל הכבוד לך ותודה רבה על המידע!
    תמשיך ככה
    בס"ד

    ה' מֶלֵך ה' מָלַך ה' ימלוך לעולם וַעֵד!






  10. 10-01-2009 01:20 #10
    בן
    תאריך הצטרפות
    27-04-07
    שם פרטי
    ;]
    הודעות
    1,158
    לא קראתי הרבה אבל הם גוף מעפן שעובד אולי 6 שעות בשבוע ולוקח חודשים לקבל מהם אישור.. הייתי צריך לחכות כמעט 4 חודשים עד שהחזירו לי את הטופס עם אישור לנהיגה...

מקרא דרגות:  » יו"ר » מנכ"ל » מנהל ראשי » מפקח » מנהל פורום » צוות פרוייקטים » צוות סיקורים » משתמש כבוד » היכל התהילה » Champ » משקיען כבוד » Winner