fxp
שחזור סיסמה הרשמה
  • הודעות
  • אשכולות
  • רשומים
  • מחוברים כרגע
הרשמה לאתר הרשמה באמצעות facebook
תגיות: הלכה

לימוד|ברכות - גמרא + רש"י + תוספות + הלכה

  1. 08-06-2009 22:27 #1
    בן
    תאריך הצטרפות
    26-07-07
    שם פרטי
    =<|=3
    הודעות
    1,446
    בס"ד

    הלימוד יתחלק ל-4 חלקים :
    גמרא
    רש"י
    תוספות
    הלכה מתוך ילקוט יוסף

    בע"ה יתברך בואו נתחיל :
    ברכות דף ח' ע"א :

    גמרא :
    אמר רב הונא בר יהודה אמר רבי מנחם אמר ר' אמי מאי דכתיב - ועוזבי ה' יכלו - כלומר , אתה יכול לתת לי הרבה תירוצים מה הכוונה ל"עוזבי ה'" , אבל השאלה שלנו היא למה הפסוק בישעיה התכוון . והתשובה - זה המניח ס''ת כשהוא פתוח ויוצא הכוונה היא שהאדם יוצא באמצע הקריאה בתורה מבית הכנסת . רבי אבהו נפיק בין גברא לגברא רבי אבהו היה יוצא מבית הכנסת בין עלייה לעלייה. בעי רב פפא שאל רב פפא בין פסוקא לפסוקא מהו מותר לצאת בין פסוק לפסוק ? והתשובה - תיקו הגמרא לא נתנה תשובה והשאירה את העבודה לפוסקים להחליט . רב ששת מהדר אפיה רב ששת היה מסובב את פניו באמצע הקריאה בתורה וגריס ולומד . כששאלו אותו איך הוא לומד בשעת קריאת בתורה , ע"פ מה שכתוב במס' סוטה(תכף התוספות יביאו את זה ) ,ענהואמר - אנן בדידן אנחנו בשלנו ואינהו בדידהו והם בשלהם . הכוונה היא , נכון שהם קוראים בתורה , אבל גם אני מתעסק בתורה עכשיו , ותכף התוספות יביאו את כל התירוצים .
    רש"י :
    רש"י קטן מאוד על הקטע הזה , אפילו לא צריך הסבר
    מהדר אפיה וגריס. משנתו כשקורין בספר תורה :
    תוספות :
    בתוספות האלו יהיה הסבר על איך רב ששת סובב את פניו , ומתי זה מותר ובאילו מצבים אסור
    רב ששת מהדר אפיה וגריס. ואם תאמר , והא אמרינן בסוטה (פ''ז ד' לט.) מאי דכתי' וכפתחו עמדו כל העם (נחמיה ח) כיון שנפתח ספר תורה אסור לספר אפי' בדבר הלכה. ויש לומר התם איירי בקול רם כדי שלא יבטלו קול קריאת התורה והכא איירי בנחת. והאי דקא מהדר אפיה רבותא משמע אע''ג דמהדר אפיה שנראה כמניח ספר תורה שפיר דמי והאי דאהדר אפיה כדי שיכוון גרסתו. ורב אלפס (מגילה פ''ד) כתב דה''ג מפרשי דוקא שיש שם עשרה אחריני אז יכול ללמוד. אבל אין שם עשרה כי אם עמו לא. והכא מיירי שהיו שם עשרה בלא הוא ועוד תירץ האלפסי שאני רב ששת שתורתו אומנתו הוא. ואנן מסתבר לן כי האי תירוצא:

    פירוש תוספות :

    התוספות עונים למי שיכול להקשות ולהגיד שהלא שנינו בסוטה (דף לט.) שמשעה שנפתח ספר התורה וקוראים בו , אסור לדבר אפילו בדבר הלכה , ולומדים את זה מהפסוק בנביא : ובפתחו עמדו כל העם , והגמרא לומדת שם שעמידה היא שתיקה , שנאמר : והוחלתי כי לא ידברו כי עמדו לא ענו עוד . מכאן מובן הפסוק הראשון :
    ובפתחו (של ספר התורה)עמדו(שתקו) כל העם .

    אז יש קושיה , איך רב ששת למד תורה בזמן הזה?
    התוספות מתרצים ואומרים שבסוטה דובר בכלל עם אדם שמדבר בקול רם ומפריע לשמיעת התורה , ואילו רב ששת למד בקול חלש ובנחת .
    אבל עדיין יש קושיה , איך רב ששת מסובב את פניו , והלא כך נראה כאילו הוא מניח ספר תורה , כמו שהגמרא סיפרה ?
    לא , התוספות מתרצים ואומרים שרב ששת עשה בסדר שסובב את פניו והוא עשה את זה כדי שיוכל ללמוד בריכוז יותר .
    והתוספות מביאים עוד תרוץ של רב אלפס , שאומר שאם יש חוץ ממנו עוד עשרה אנשים שמאזינים לקריאה בתורה יכול ללמוד , ואם הוא משלים את המניין והם עשרה בדיוק אז אסור , ובמקרה של רב ששת מדובר שהיו חוץ ממנו עוד 10 אנשים .
    ועוד תירוץ הביא האלפסי שאומר הנח לו לרב ששת שתורתו היא אומנותו , והתוספות מקבלים את התירוץ הזה .
    הלכה :
    אז לענייני הלכה , מילקוט יוסף כמו שפסק הרה"ג יצחק יוסף שליט"א :
    1)אסור לצאת מבית הכנסת בשעה שספר התורה פתוח ובאמצע הקריאה .
    2)בין עלייה לעלייה מותר , כאשר יש שם 10 אנשים בלעדיו והוא צריך לצאת .
    3)לאחר שהתחילה הקריאה בתורה , אסור ללמוד אפילו דברי תורה בקול רם .
    אבל בלחש מותר , כל שכן אם יש עשרה בלעדיו וכל שכן בבנאדם שתורתו אומנותו .
    ואם עוד לפני שהספר תורה נפתח הוא מסובב את פניו ומראה שהוא אינו רוצה לשמוע את הקריאה בתורה , מותר .
    אבל הנכון הוא שבכל הפרשיות להקשיב לקריאה בתורה מהש"צ .
    מקווה שנהנתם

  2. 09-06-2009 09:58 #2
    yehielsofer מנותק מנהל פורום יהדות ותורה לשעבר
    בן
    תאריך הצטרפות
    02-11-06
    שם פרטי
    יחיאל
    הודעות
    14,729
    מקסים !!
    אשרייך על ההשקעה ..

    והערה:
    תיקו - זה לא דבר שהשאירו בגמרא לפוסקים..
    אלא לאליהו הנביא.. כשיבוא ויתרץ לנו ..


  3. 09-06-2009 10:06 #3
    בן
    תאריך הצטרפות
    30-09-08
    הודעות
    454
    וואו כל הכבוד!
    תודה רבה רבה!
    אין כמוך =]

  4. 09-06-2009 12:52 #4
    תאריך הצטרפות
    23-06-06
    הודעות
    2,680
    תודה רבה!!!!
    חזק וברוך
    תיקו=תשבי יתרץ קושיות ובעיות
    תשבי זה אליהו הנביא

  5. 09-06-2009 12:57 #5
    בן
    תאריך הצטרפות
    04-12-08
    הודעות
    2,335
    שונא תיקו :X משאיר במתח חחח
    בכל מקרה תודה רבה

  6. 09-06-2009 15:12 #6
    בן
    תאריך הצטרפות
    09-06-09
    שם פרטי
    ----
    הודעות
    197
    חזק וברוך תודה

  7. 09-06-2009 15:49 #7
    בן
    תאריך הצטרפות
    26-07-07
    שם פרטי
    =<|=3
    הודעות
    1,446
    ציטוט פורסם במקור על ידי yehielsofer צפה בהודעה
    מקסים !!
    אשרייך על ההשקעה ..

    והערה:
    תיקו - זה לא דבר שהשאירו בגמרא לפוסקים..
    אלא לאליהו הנביא.. כשיבוא ויתרץ לנו ..
    אה פשש נכון את זה שכחתי ..
    גם מרן לא פוסק על זה
    עכשיו זה מובן
    תודה על התגובות
    בע"ה נעשה עוד כאלה ב"נ

  8. 09-06-2009 19:39 #8
    בן
    תאריך הצטרפות
    12-04-09
    שם פרטי
    ◄Na-vE►
    הודעות
    10,625

  9. 09-06-2009 19:57 #9
    תאריך הצטרפות
    04-11-07
    הודעות
    2,180
    בס"ד
    כל הכבוד!
    חזק וברוך.

  10. 09-06-2009 20:06 #10
    בן
    תאריך הצטרפות
    24-09-08
    שם פרטי
    עמיאל
    הודעות
    1,408
    חשוב לציין שבהמשך יש עניין על מה קורה עם אדם יש לו צרכים וחייב לצאת אז מתירין כי צריך לבוא במקום של תורה נקי וכו'..
    ויש חולקים שצריך להתאפק ולפי מה שאני יודע ואני מקווה שאני לא מטעה אף אחד שנפסק שמותר לצאת בגלל שחובת הנקיות בשמירת הטובה גדולה מאוד.

  11. 09-06-2009 20:45 #11
    בן
    תאריך הצטרפות
    01-01-08
    שם פרטי
    Netanel
    הודעות
    2,366
    אשריך,אהבתי!
    כל הכבוד על ההשקעה!

מקרא דרגות:  » יו"ר » מנכ"ל » מנהל ראשי » מפקח » מנהל פורום » צוות פרוייקטים » צוות סיקורים » משתמש כבוד » היכל התהילה » Champ » משקיען כבוד » Winner