fxp
שחזור סיסמה הרשמה
  • הודעות
  • אשכולות
  • רשומים
  • מחוברים כרגע
הרשמה לאתר
תגיות: בראשית, בראשית לד, בראשית סיכום, סיכום בראשית
פרסום|

סיכום בתנ"ך, בראשית פרק מז'

  1. 13-07-2009 20:33 #1
    בן
    תאריך הצטרפות
    20-10-07
    שם פרטי
    ♣אוהד♣
    הודעות
    10,706
    1.מדוע בחר יוסף חמישה אחים בלבד?

    יוסף בחר חמישה אחים בלבד משום שהמספר חמש היה בעל חשיבות רבה במצרים העתיקה. המספר הופיע מספר פעמים בסיפורי יוסף: לדוגמא: ``חמש ידות`` (מג, 34), ``חמש שנים`` (מה, 11), ``חמש חליפות שמלות`` (מה, 22) ועוד. הוא בחר מכל אחיו את חמשת האחים המובחרים והמוכשרים היודעים לעמוד בכבוד לפני פרעה, לאחר שהדריך אותם מה לומר לפרעה.

    (פרק מו, לד) וַאֲמַרְתֶּם אַנְשֵי מִקְנֶה הָיוּ עֲבָדֶיךָ מִנְּעוּרֵינוּ וְעַד עַתָּה גַּם אֲנַחְנוּ גַּם אבותינו בַּעֲבוּר תֵּשְבוּ בְּאֶרֶץ גּושֶן כִּי תוֹעֲבַת מִצְרַיִם כָּל רֹעֵה צֹאן:

    2.כיצד מבטא יעקב את מעמדו לפני פרעה, בהשוואה לחמשת בניו?

    חמשת בניו של יעקב מבטאים את מעמדם הנחות בפני פרעה:

    שלוש פעמים הם מזכירים בדבריהם לפני פרעה כי הם עבדיו, וכי הם מבקשים טובה שיתן להם לגור בארץ גושן, במעמד של גרים נודדים. יעקב, לעומת זאת, מבטא את מעמדו כעליון בפני פרעה. זאת רואים כאשר הוא מעניק לפרעה ברכה בפגישה איתו ואינו מבקש ממנו דבר. פרעה מתפלא ושואל על גילו המופלג של יעקב. יעקב מתפאר בכך שאבותיו חיו שנים רבות. הוא רוצה להראות לפרעה שמשפחתו חזקה, מיוחסת ומיוחדת במינה, ושאבותיו האריכו ימים יותר משאר בני אנוש, כולל פרעה.

    3.מהם שלושת השלבים לפיהם מכר יוסף מזון למצרים?

    יוסף היה אחראי על כל מאגרי המזון הרבים, שאגר במשך שבע השנים הטובות. בחכמתו הצליח יוסף לשמור עליהם במשך שבע שנות הרעב. כבר בתחילת שנות הרעב הורגש מחסור במזון במצרים ושכנותיה. המצרים דרשו מפרעה, שיספק להם מזון, והוא שלח אותם אל יוסף, שלא נתן להם מזון בחינם, אלא מכר להם מזון תמורת כסף.

    בשלב הראשון יוסף מוכר מזון למצרים בכסף, כדי למנוע ספסרות במזון, וכדי שהמזון יספיק לכל שנות הרעב. (מז, 12).

    בשלב השני אזל כספם של המצרים ולא יכלו לקנות מזון. הם דרשו מיוסף שיספק להם מזון (מז, 13). יוסף מוכר מזון למצרים תמורת הבהמות שלהם, במשך שנה (מז, 17). את הבהמות הוא משאיר אצלם, אחרי שלמעשה הלאים אותם, כשהתפוקה שלהם היא שלו.

    בשלב השלישי המצרים מציעים ליוסף את אדמותיהם וכן למכור את עצמם. יוסף קונה אותם ואת אדמותיהם. הוא לא הופך אותם לעבדים ממש, אלא נותן להם זרעים ועורך איתם הסדר שחמישית מהיבול תועבר לפרעה. כך הפכו כל האיכרים המצריים לאריסים החוכרים את האדמה.כך הלאים יוסף את אדמות המדינה כולה.

    4.מדוע הקדישה התורה מקום כה נרחב להפקעת קרקעות המצרים?

    התורה הדגישה בפירוט כיצד הפך פרעה לבעלים של אדמות ארצו, כדי להבליט את השוני מהחוק הישראלי של התורה על בעלות האדמה. לפי החוק המצרי הבעלות האמיתית על אדמת מצרים היא של האדם, של פרעה מלך מצרים, ואילו לפי חוק התורה הבעלות האמיתית של האדמה היא של ה` שהנחיל אותה לעם ישראל ``והארץ לא תימכר לצמיתות כי לי הארץ`` (ויקרא כה, 23).

    5.מדוע מקדישה התורה מקום לתיאור חוק הכוהנים במצרים?

    מבין כל תושבי מצרים רק אדמת הכוהנים לא הולאמה. לפי החוק המצרי הייתה לכוהנים הקצבה קבועה מאוצר המלוכה עוד לפני תקופת יוסף.

    (כב) רַק אַדְמַת הַכּוהֲנִים לֹא קָנָה כִּי חוק לַכּוהֲנִים מֵאֵת פַּרְעֹה וְאָכְלוּ אֶת חֻקָּם אֲשֶר נָתַן לָהֶם פַּרְעֹה עַל כֵּן לֹא מָכְרוּ אֶת אַדְמָתָם:

    נראה כי בהבאת חוק הכהונה המצרית רוצה התורה ללעוג ולהתנגד לחוק הכהונה המצרי הבלתי שוויוני הנוגד את עיקרון הצדק החברתי. לפי חוק זה הכהונה המצרית היא רכושנית וחומרנית יותר מידי. לכוהנים יש אדמות ונחלות והקצבה מאוצר המלוכה. זה לא הוגן שהם הופלו לטובה משאר האוכלוסייה. חוסר הגינותו של חוק מצרי זה בולט, לעומת חוק הכהונה הישראלי של התורה, שלפיו הכוהנים והלוויים מתפרנסים רק ממתנות כהונה, ורק הם משוללי זכות להחזיק באדמות או להתנחל בהן. וזאת כדי שלא יעסקו בענייני רכוש ואדמות, אלא רק בענייני רוח.

    6.כיצד ניתן להסביר את המעבר מיחיד לרבים בפעלים שבפסוק 27?

    בפסוק 27 מתוארת ישיבתם של יעקב וצאצאיו במצרים, תחילה ביחיד: וישב, ואחר כך ברבים ``ויאחזו, ויפרו וירבו``.

    (כז) וַיֵּשֶב יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּאֶרֶץ גּשֶן וַיֵּאָחֲזוּ בָהּ וַיִּפְרוּ וַיִּרְבּוּ מְאֹד:
    המעבר מלשון יחיד ללשון רבים מבטיח את ריבויה של משפחת יעקב ושינוי מעמדה ממשפחה אחת למשפחות רבות, לעם רב.

    7.עיין בפסוקים 31 – 20 ובפרק כ``ד 3-2 , 9. איזה טקס מסמל הביטוי לשים יד תחת ירך?

    השבועה הייתה מלווה בהחזקת חפץ בעל ערך סמלי ביד הנשבע. הירך סימלה את הפריון. לדעת חז``ל שימת היד תחת הירך מסמלת את מצוות המילה – שהיא ``אות ברית`` בין אברהם וזרעו ובין ה`.
    קרדיט לפורום מסויים (מניעת פרסום אתרים)

  2. 13-07-2009 20:50 #2
    בן
    תאריך הצטרפות
    20-09-08
    הודעות
    6,097
    תודה על הסיכום

מקרא דרגות:  » יו"ר » מנכ"ל » מנהל ראשי » מפקח » מנהל פורום » צוות פרוייקטים » צוות סיקורים » משתמש כבוד » היכל התהילה » Champ » משקיען כבוד » Winner