fxp
שחזור סיסמה הרשמה
  • הודעות
  • אשכולות
  • רשומים
  • מחוברים כרגע
הרשמה לאתר
תגיות: במדבר, במדבר לג
פרסום|

סיכום בתנ"ך, במדבר פרק יא'

  1. 27-07-2009 18:04 #1
    בן
    תאריך הצטרפות
    20-10-07
    שם פרטי
    ♣אוהד♣
    הודעות
    10,706
    המתאוננים (א'- ג'):
    חטא: העם (הרשעים) "חפשו תרוץ" כדי לעזוב את ה', ולכן התלוננו שהם עייפים מהדרך, שהרי הם כבר הולכים 3 ימים ללא מנוחה.
    מקום: תבערה. על שם: שבערה בם אש ה'.
    עונש המתאוננים - אש ה' אכלה "בקצה המחנה", שמשמעובמוקצין לשפלות (ערב רב), או בקצינים ובגדולים.
    עצירת העונש - העם צעק למשה, משה התפלל ושקעה האש.

    המתאווים (ד'- ו'):
    המתלוננים: האספסוף (ערב רב שנאספו והצטרפו לישראל) התלוננו ובני ישראל הצטרפו לתלונתם.
    התלונות:
    1. מתאווים לאכול בשר.
    2. מתגעגעים לדגים שאכלו במצרים בחינם (חינם מן המצוות
    - לא הוצרכו לקיים מצוות), לקישואים, לאבטיחים, לחציר, לבצלים ולשומים.
    3. נמאס להם מהמן ("בלתי אל המן עינינו").
    4. העםבוכה למשפחותיו- בוכים על עסקי עריות שנאסרו עליהם.
    האם התלונה מוצדקת? - התורה מתארת את המעלות של המן ("והמן כזרע גד..."), ובכך ממילא רומזת שהתלונה לא היתה מוצדקת.

    תאור המן (ז'- ט'):
    1."כזרע גד" - עגול כמו זרע של עשב שנקרא גד.
    2. "ועינו כעין הבדולח" - מראה המן כמו אבן טובה.
    3."שטו (טיילו) העם ולקטו"- המן נאסף בקלות.
    4."וטחנו בריחיים..." - טעם המן היה משתנה.
    5."טעמו כטעם לשד השמן"- היה בו לחלוחית שמן.
    6."וברדת הטל...ירד המן עליו" - כלומר היה טל מתחת למן.
    * בשמות ט"ז ראינו שהיה טל מעל למן, וכאן אנו רואים שהיה טל מתחתיו, ומכאן שהמן היה כאילו מונח בקופסא- טל מעליו ומתחתיו.
    * תיאור זה מצטרף לתיאור המן בשמות ט"ז, שם מתואר שביום ששי ירדה כמות כפולה של מן, בשבת לא ירד מן, טעמו כצפיחית בדבש וכו'.
    בעקבות התלונות:
    א. טענות משה לה' (י"א- ט"ו):
    1. איני יכול להנהיג את העם לבד.
    2. מה אעשה לגבי תלונתם על בשר.
    ב. תגובת ה' (ט"ז- כ'):
    1. בחר שבעים זקנים שיעזרו לך בהנהגת העם.
    2. אני אתן לעם בשר לחודש ימים עד שיימאס להם.
    תגובת משה לדברי ה' - "הצאן ובקר ישחט להם" וגו' -ניתנת לכמה פירושים.

    הטיפול בבעיה הראשונה שהעלה משה:
    בחירת שבעים הזקנים והתנבאות אלדד ומידד (כ"ד- ל'):
    משה לקח ששה אנשים מכל שבט, ואח"כ בחר שבעים זקנים מתוך שבעים ושניים נציגי השבטים ע"פ הגרלה.
    ה' ירד בענן ודבר אל משה. משה האציל מרוחו על הזקנים ואז הם התנבאו "ולא יספו"
    (1. ולא הוסיפו להתנבא, אלא התנבאו רק באותו יום. 2. לא הפסיקו להתנבא).
    אלדד ומידד, שהיו בין שבעים הזקנים שנבחרו, נשארו במחנה (מתוך ענוה) והתנבאו שם.
    יהושע הציע לכלוא אותם (רש"י: כי נבאו שמשה ימות ויהושע יכניסם לארץ).
    משה סירב ואמר שהלוואי שכל העם יהיו נביאים.
    הטיפול בבעיה השניה שהזכיר משה:
    בעיית הבשר לעם - מתן העונש למתאווים (ל"א- ל"ה)
    העונש למתאווים: השליו הגיע בגובה אמתיים (2 אמות=כמטר), כך שאין טורח לאוספו. העם אסף את השליו במשך יום לילה ויום.
    הממעיט אסף 10 חומרים{כמות גדולה}, וה' הרג חלק מהעם.
    המקום נקרא קברות התאווה, כי שם קברו את העם שהתאוו.

    קרדיט לאתר עמית

  2. 27-07-2009 18:10 #2
    בן
    תאריך הצטרפות
    02-08-08
    הודעות
    2,427
    כל הכבוד!
    אוהד, תמשיך להשקיע!!

מקרא דרגות:  » יו"ר » מנכ"ל » מנהל ראשי » מפקח » מנהל פורום » צוות פרוייקטים » צוות סיקורים » משתמש כבוד » היכל התהילה » Champ » משקיען כבוד » Winner