fxp
שחזור סיסמה הרשמה
  • הודעות
  • אשכולות
  • רשומים
  • מחוברים כרגע
הרשמה לאתר
עמוד 1 מתוך 5 12345 אחרוןאחרון

המדריך השלם למתחיל בסולמות ואילתור!!!

  1. 08-10-2009 04:22 #1
    בן
    תאריך הצטרפות
    24-07-08
    הודעות
    5,806
    אז אחרי הרבה פניות מהמון אנשים שונים חלקם בהודעות פרטיות חח וחלקם אפילו פתחו אשכול בשביל זה
    החלטתי שעכשיו שיש חופש ויש לי קצת זמן פנוי להכין מדריך למתחילים בנושא הסולמות והאילתור (שימו לב גם אם אתם לא מתחילים
    בזה אולי הטיפים באילתור יועילו לכם, אפילו טיפ אחד קטן יכול להוסיף המון גוון לאילתור שלכם).
    חשוב להזכיר שמי שראה את המדריכים שלי יודע שאני מציע לעבוד לפי החוקים שלי בלי קיצורי דרך לעבוד לפי הפרקי זמן שאני קובע
    ולא להתחיל בנושא לקרוא את המדריך וכבר לדעת את הסולם המינורי איך שאני מלמד בנוי בכוונה ככה בגלל שכל פעם יש תוספות לסולמות אל תלמדו איזה סולמות שבא לכם לכו בדרך שלי!
    אז יאללה מתחילים!:
    אוקיי ברוך הבא לאחד העולמות האולי הכי חשובים ומהנים במוזיקה, אילתור!
    לפני שאני מסביר סוגים של סולמות שונים אני רוצה להגיד חוק בסיסי וחשוב מאוד:
    הסולמות שאני אלמד פה הם סולמות עם מבנה קבוע ולא בפוזיציות פתוחות (בלי מיתרים פתוחים) כלומר שאפשר להעביר אותם
    לכל מקום בגיטרה והם עדיין יהיו אותו סוג לדוגמא אם למדת בעל פה את המבנה של הסולם לה פנטטוני מז'ורי ואתה רוצה לנגן
    את הסולם דו פנטטוני מז'ורי כל מה שאתה צריך זה להעביר את המבנה לצליל דו ככה שהצליל הראשון בסולם יהיה דו כלומר
    אתה צריך להעביר את המבנה של הסולם מסריג 5 מיתר E נמוך (לה) לסריג 8 מיתר E נמוך (דו). הסולם משתנה לפי השורש
    שלו (שורש=טוניקה=הדרגה הראשונה בסולם=הצליל הראשון בסולם, הכי נמוך).
    ועכשיו אפשר להתחיל, ואנחנו נתחיל מהסולם הכי קל ומפורסם הסולם הפנטטוני.

    הסולם הפנטטוני:
    מבחינה תיאורתית
    הסולם הפנטטוני (פנטה=5 ביוונית) מורכב מ5 צלילים באוקטבה (זאת אומרת שאם אוקטבה זה מצליל אחד לאותו צליל רק בגובה שונה למשל מדו לדו זה אוקטבה [זה אותו תו אבל לא באותו גובה של הצליל] אז סולם שמורכב מ5 צלילים באוקטבה זה אומר שמהשם של
    הסולם עד לשם שלו שוב זה אוקטבה ובינו יש 4 צלילים לדוגמא בסולם מי פנטטוני מז'ורי [זה לא משנה אם זה פנטטוני מינורי או מז'ורי] מהתו מי למי יש אוקטבה ובדרך יש 4 צלילים) והוא בא אלינו כל הדרך מסין והוא הבסיס לסולמות הנפוצים.
    הסולמות הפנטטונים הם מאוד נפוצים ברוק וברוק הקלאסי אפשר לשמוע אותם אצל ג'ימי פייג', ג'ימי הנדריקס ועוד הרבה אגדות
    הנה כמה שירים שיש בהם תפקידים בסולמות פנטטוניים(אם זה bass, riff וכו'):
    “Susie Q” Creedence Clearwater Revival............................................................Gtr . Riff
    “Green River” Creedence Clearwater Revival....................................................Gtr. Riff
    “Purple Haze” Jimi Hendrix............................................................... ................Gtr. Riff
    “Are You Gonna Go My Way” Lenny Kravitz.................................................Gtr. Riff
    “Voodoo Child (Slight Return)” Jimi Hendrix..................................................Gtr. Riff
    “Back In Black” AC/DC.................................................................... ................Gtr. Riff
    “Man in the Box” Alice In Chains..............................................Gtr. Riff/Vocal Melody
    “Play That Funky Music” Wild Cherry.................................Bass & Gtr. During Verse
    “Paranoid” Black Sabbath............................................................... ..................Gtr. Solo
    “Hey Joe” Jimi Hendrix............................................................... .......................Gtr. Solo
    “Turn Off the Light” Nelly Furtado............................................................... ...Gtr. Solo
    “Pawn Shop” Sublime............................................................... ...............Bass, Gtr. Solo
    “Good Times, Bad Times” Led Zeppelin..........................................................Gtr. Solo
    “Honky Tonk Woman” The Rolling Stones.............................................Intro Gtr. Lick
    “Wish You Were Here” Pink Floyd...........................12-String & Lead Gtr. Intro, Bass
    “Sweet Home Alabama” Lynyrd Skynyrd..........................................Gtr. Intro & Solos
    “Centerfold” The J. Geils Band.................................................................. ........Gtr. Riff
    “Cannonball” Duane Eddy.................................................................. ...............Gtr. Riff
    “Amazing Grace” Hymn.................................................................. .........Vocal Melody
    “Lowrider” War................................................................... .....................................Bass
    “Born Under a Bad Sign” Cream................................................................. ...........Bass
    “Lady Marmalade” Patti Labelle............................................................... ...Bass & Gtr.
    “Money for Nothing” Dire Straits............................................................... ........Gtr. Riff
    “I Shot the Sheriff” Bob Marley/Eric Clapton............................Gtr. Riff at Chorus End
    והרשימה עוד נמשכת.
    מבחינה מעשית
    יש 2 סוגים של סולמות פנטטונים הסולמות הפנטטונים מז'וריים והסולמות הפנטטוניים מינוריים אנחנו נתחיל דווקא מהפנטטונים מינוריים.

    הסולם הפנטטוני מינורי:
    המבנה שלו נראה ככה (תתעלמו מהצבעים):
    המדריך השלם למתחיל בסולמות ואילתור!!!

    עכשיו מה זאת אומרת המבנה שלו? זאת אומרת המרחק בין הסריגים, מבנה אפשר להוזיז וככה זה ישאר אותו סוג סולם רק עם שורש אחר לדוגמא אם אני לוקח את המבנה שלמדתי מהציור למעלה ו"מלביש" אותו על סריג 5 מיתר E נמוך זה יראה ככה בטאבים (שימו לב תמיד מתחילים מהסריג הכי נמוך כי הוא השורש של הסולם זה מה שקובע את השם שלו):
    ---------------------8---5---------------------------------------------------e
    -----------------------------8---5-------------------------------------------B
    ---------------------------------------7---5---------------------------------G
    -------------------------------------------------7---5-----------------------D
    -----------------------------------------------------------7----5------------A
    --------------------------------------------------------------------8----5---E
    כל מה שעשיתי בטאבים זה שלקחתי את התבנית מהציור למעלה וחיקיתי אותה על הסריגים בגיטרה.
    בגלל שלקחתי את התבנית ו"הלבשתי" אותה על סריג 5 מיתר E נמוך (לה)
    והתבנית שלקחתי היא פנטטוני מינורי אז מה שקיבלתי הוא:
    לה פנטטוני מינורי!
    עכשיו אם אני ארצה לדוגמא לנגן את הסולם סול פנטטוני מינורי אז מה אני אעשה?
    ניחשתם נכון אני אקח את התבנית של הסולם הפנטטוני מינורי ופשוט אעביר אותה לסריג 3 מיתר E נמוך (הרי הוא סול) ומה שאני אקבל זה סול פנטטוני מינורי בטאבים זה יראה ככה:
    ---------------------6---3---------------------------------------------------e
    -----------------------------6---3-------------------------------------------B
    ---------------------------------------5---3---------------------------------G
    -------------------------------------------------5---3-----------------------D
    -----------------------------------------------------------5----3------------A
    --------------------------------------------------------------------6----3---E
    זהו עכשיו כל מה שאתם צריכים זה לתרגל הרבה את התבנית על איזשהו מיקום (אני ממליץ על לה פנטטוני מינורי כמו שנתתי כבר)
    עד שאתם זוכרים כבר את התבנית בעל פה ואז אתם יודעים לנגן איזה סולם פנטטוני מינורי שבא לכם לדוגמא פה דיאז פנטטוני מינורי זה לקחת את התבנית שלמדנו ולהעביר אותה לסריג 2 מיתר E נמוך (סריג 2=פה דיאז) וזהו.

    הסולם הפנטטוני מז'ורי:
    כמו שכבר אמרתי יש 2 סוגים של סולמות פנטטונים עכשיו אנחנו נתייחס לסוג השני (הסולם הפנטטוני מז'ורי).
    אחרי שלמדנו את הסולם הפנטטוני מינורי ואנחנו זוכרים את התבנית שלו בעל פה אז הסולם הפנטטוני מז'ורי יהיה קלי קלות.
    התבנית שלו נראית ככה (בציור ניתן לראות שהתבנית מתחילה בסריג 8 הרי הוא דו כלומר זוהי תבנית של הסולם דו פנטטוני מז'ורי והנקודות האדומות מציינות את דו למרות שחסרה נקודה אחת בסריג 8 מיתר E נמוך):
    המדריך השלם למתחיל בסולמות ואילתור!!!
    בטאבים זה יראה ככה:
    -------------------10--8-----------------------------------------------------e
    ---------------------------10---8--------------------------------------------B
    -------------------------------------9---7-----------------------------------G
    ----------------------------------------------10---7-------------------------D
    ----------------------------------------------------------10---7-------------A
    -------------------------------------------------------------------10----8---E
    עכשיו כמו שלמדנו כבר קודם אם אנחנו יודעים את התבנית עכשיו של הסולם הפנטטוני מז'ורי אנחנו יודעים את כל הסולמות
    הפנטטונים מז'וריים לדוגמא איך מנגנים את הסולם לה פנטטוני מז'ורי? פשוט מעבירים את התבנית שלמדנו לסריג 5 מיתר E נמוך
    (הרי הוא לה) ככה שסריג 5 יהיה התו הראשון בסולם (התו הכי נמוך-השורש).
    בטאבים הסולם לה פנטטוני מז'ורי יראה ככה:
    ---------------------7---5---------------------------------------------------e
    -----------------------------7---5-------------------------------------------B
    ---------------------------------------6---4---------------------------------G
    -------------------------------------------------7---4-----------------------D
    -----------------------------------------------------------7----4------------A
    --------------------------------------------------------------------7----5---E

    שיעורי בית
    אחרי שלמדתם את 2 סוגי הסולמות גם הפנטטוני המינורי וגם המז'ורי תתאמנו עליהם שבוע בלי הפסקה לא משנה כמה זה מרגיש שאתם יודעים אותם טוב כל יום קחו 14 דקות מהאימון שלכם בגיטרה ו7 דקות תנגו רק את הסולם לה פנטטוני מז'ורי בעלייה וירידה ו7 דקות רק את הסולם לה פנטטוני מינורי בעלייה וירידה (לפי תרגילי הטכניקה/סקוונסים שאני כתבתי בסוף) ככה שזה יקלט טוב טוב בראש שלכם וישפר את המהירות שלכם! (תקדישו גם כחלק מהמאימון שלכם זמן לאלתר על 2 השירים שאני אתן לסולם הפנטטוני המינורי ותקראו רק את ההוראות הכתובות באדום בינתיים! אל תקראו את ההמשך או שזה רק יהרוס לכם!)

    המלצת השבוע: Victor Wooten
    ז'אנר: פאנק, ג'אז, פיוז'ן, רוק, מה לא?
    שירים מומלצים: Sex In A Pan, Miss U, Happy Song
    נא לענות על הסקר הקצר הזה בקשר לנגן השבוע:
    http://www.seker4u.com/0d4e693


    *קרדיט לFearLock על החתימה (:


  2. 08-10-2009 04:23 #2
    בן
    תאריך הצטרפות
    24-07-08
    הודעות
    5,806
    הסולמות המינוריים והמז'וריים:
    הסולמות המינוריים והמז'וריים הם הסולמות הכי נפוצים במוזיקה הייתי אומר שלפחות 85% מהשירים כתובים בסולמות מינוריים או מז'וריים אם זה ברוק, ג'אז, פיוז'ן וכו'.
    נהוג לחשוב שמינור=עצוב ומז'ור=שמח אבל זה לא בהכרח נכון וישנם הרבה שירים שמחים שכתובים בסולם מינורי ושמחים בסולם מז'ורי.
    הסולם המינורי (הטבעי)
    מבחינה תיאורתית:
    מקורו של הסולם המינורי נמצא במודוס אאולי והוא מורכב מ8 צלילים.
    המבנה שלו הוא: טון,חצי טון,טון,טון,חצי טון,טון,טון.
    הסולם המינורי היחיד שיהיה נקי לגמריי בלי שום סימני היתק (דיאז/במולים)
    הוא לה מינור שצליליו הם לה סי דו רה מי פה סול.
    מבחינה מעשית
    התבנית של הסולם המינורי נראית ככה (תתעלמו ממה שכתוב בתוכם):

    כלומר אם ניקח את התבנית ונרצה לנגן את הסולם לה מינור בטאבים, זה יראה ככה:
    ---------------8--7--5-------------------------------------------------------e
    ------------------------8--6--5----------------------------------------------B
    ---------------------------------7--5--4-------------------------------------G
    ------------------------------------------7--5-------------------------------D
    --------------------------------------------------8--7--5--------------------A
    --------------------------------------------------------------8---7---5------E
    כמו שבטח כבר שמתם לב התבנית מאוד דומה ללה פנטטוני מינור רק עם תוספת של כמה תווים.
    כמו שבטח כבר הבנתם עכשיו שאתם יודעים את התבנית תוכלו לנגן איזה סולם מינורי שאתם רוצים לדוגמא סולם רה דיאז מינור
    יהיה אותו הדבר כמו התבנית בסולם לה מינור רק שהוא יתחיל בסריג 11 מיתר E נמוך (רה).
    הסולם המז'ורי (טבעי)
    מבחינה תיאורתית
    מקורו של הסולם המז'ורי נמצא במודוס יוני והוא מורכב מ8 צלילים
    המבנה שלו הוא: טון, טון, חצי טון, טון, טון, טון, חצי טון.
    כלומר הוא בנוי מ2 טטרקורדים עוקבים של טון, טון, חצי טון שביניהם מחבר טון.
    ההבדל בין הסולם המז'ורי והסולם המינורי הוא שבסולם המז'ורי עולים טרצה גדולה ובסולם המינורי עולים טרצה קטנה.
    הסולם המז'ורי היחיד שהוא נקי בלי סימני היתק (דיאזים/במולים) הוא דו מז'ור שהצלילים שלו הם דו רה מי פה סול לה סי.
    מבחינה מעשית
    לכל סולם מז'ורי יש סולם מינורי מקביל ולכל סולם מינורי יש סולם מז'ורי מקביל (סולם מקביל זהו סולם שיש לו את אותו מספר
    של דיאז או במולים לדוגמא למדנו כבר שבסולם לה מינור אין שום סימני היתק וגם לא בדו מז'ור לכן הם סולמות מקבילים).
    את הסולם המז'ורי מנגנים כמו שמנגנים את הסולם המינורי רק שבמקום להתחיל מהצליל ה1 בסולם (המינורי) מתחיל בצליל ה3
    בסולם המינורי בכדי לקבל סולם מז'ורי.
    כלומר אם אני רוצה לנגן את סולם דו מז'ור ואני יודע שסולם לה מינור מקביל לסולם דו מז'ור אז אני מנגן את סולם לה מינור
    רק שאני מתחיל מהצליל ה3 (שהוא סריג 8 במיתר E נמוך הרי הוא דו) כלומר בטאבים זה יראה ככה:
    ---------------8--7--5-------------------------------------------------------e
    ------------------------8--6--5----------------------------------------------B
    ---------------------------------7--5--4-------------------------------------G
    ------------------------------------------7--5-------------------------------D
    --------------------------------------------------8--7--5--------------------A
    --------------------------------------------------------------8--------------E
    זאת אומרת שבשביל לנגן סולם מז'ורי אני מנגן את התבנית של הסולם המינורי רק שאני מתחיל אותו מהצליל ה3.
    לדוגמא אני רוצה לנגן את הסולם לה מז'ור אז מה אני עושה? אני שם את הזרת על סריג 5 מיתר E נמוך (לה) ומשם
    מתחיל את הסולם המינורי (כלומר זה כאילו ניגנתי את פה# מינור רק שהתחלתי מהצליל ה3) בטאבים זה יראה ככה:
    ---------------5--4--2-------------------------------------------------------e
    ------------------------5--3--2----------------------------------------------B
    ---------------------------------4--2--1-------------------------------------G
    ------------------------------------------4--2-------------------------------D
    --------------------------------------------------5--4--2--------------------A
    --------------------------------------------------------------5--------------E
    כלומר התבנית של הסולם המז'ורי היא אותו הדבר כמו הסולם המינורי רק שמתחילים אותו מהצליל ה3
    (שימו לב הצליל שמתחילים איתו הוא זה שקובע את הסולם אם אני ארצה לנגן את לה מז'ור אני לא אנגן את לה מינור ואתחיל אותו
    מהצליל השלישי אלא אני אשים את הזרת על הצליל לה (בגלל שאני רוצה את סולם לה מז'ור אז אני שם את הזרת על התו לה שנמצא
    בסריג 5 מיתר E נמוך ואז אני הולך 3 סריגים אחורה מגלה שהסולם המינורי שמקביל לו הוא פה דיאז שנמצא בסריג 2 ואז אני מדמיין שאני מנגן את הסולם פה דיאז מינור רק שאני מתחיל אותו מהתו השלישי שהוא לה [סריג 5 מיתר E נמוך]).

    שיעורי בית
    עכשיו שאתם יודעים לנגן את הסולמות המז'וריים והמינוריים תתאמנו 10 דקות רק על הסולם המינורי לפי הטכניקות/סקוונסים שרשמתי בש.ב שצריך לעשות על הסולמות הפנטטוניים במשך שבוע (בינתיים לא צריך לאלתר על הסולמות המינורים והמז'וריים).


    סולם בלוז פנטטוני:
    כמעט כל גיטריסט שואף להגיע לשלב שבו הוא יכול לאלתר בלוז כמו בסרטים, אז הנה זה מתחיל מכאן (טכנית זה מתחיל מהסולמות
    הפנטטוניים אבל לא משנה חח).
    אחרי שלמדתם שבוע שלם את הסולמות המינוריים והמז'וריים אפשר לעבור לסולמות הבלוז.
    מבחינה תיאורתית
    סולם בלוז פנטטוני (או בשם השני שלו סולם בלוז מינורי) דומה מאוד לסולם פנטטוני מינורי רק שהפעם אנחנו מוסיפים לסולם הפנטטוני מינורי קצת תווים. לתווים האלה קוראים "Blue Notes" (המילה Blue=עצוב, נוגע. Blue note זה בעצם הנמכה בחצי טון של הדרגה ה5 [התו החמישי] בסולם).
    שימו לב! הBlue notes הם תווים שנועדו להוסיף קצת גוון לאילתור אבל שמאלתרים שיר בסולם בלוז יש לעקוב אחרי 2 חוקים עיקריים:
    1)אסור להתעכב הרבה זמן על תו שהוא blue note בגלל שאז זה לא נשמע טוב תווי הblue note הם רק תווי מעבר אסור לנגן תו שהוא blue note הרבה זמן (ליתר דיוק שמינית זה הכי הרבה זמן שאפשר).
    2)כמו שכבר אמרתי תווי הblue note הם רק תווים מעבר כלומר שמנגנים אותו (לפרק זמן קצר) ישר עוברים לסריגים הכי קרובים אליהם (לא משנה אם הוא גבוה או נמוך העיקר שהוא הסריג הכי קרוב אליו מבחינת גובה הצליל!).
    מבחינה מעשית
    התבנית של סולם בלוז פנטטוני נראית ככה:

    כמו שאתם יכולים לראות בעצמכם התבנית מאוד דומה לתבנית של הסולם הפנטטוני מינורי רק מה ההבדל? נוספו 2 תווים
    ואיזה תווים אלה? ניחשתם נכון הBlue notes.
    בטאבים סולם בלוז פנטטוני יראה ככה (שימו לב שסימנתי בכחול את הblue notes):
    ---------------------8---5----------------------------------------------------e
    -----------------------------8---5--------------------------------------------B
    -------------------------------------8--7---5---------------------------------G
    --------------------------------------------------7---5-----------------------D
    -----------------------------------------------------------7--6--5------------A
    ---------------------------------------------------------------------8----5---E

    עכשיו כפי שאתם יודעים ואני חושב שכבר אין צורך להראות לכם את זה שוב, את התבנית אפשר להעביר לאן שבא לכם וככה
    תוכלו לקבוע איזה סולם בלוז פנטטוני זה יהיה לדוגמא סולם F בלוז פנטטוני יהיה כמו התבנית למעלה רק שהוא יתחיל
    מסריג 1 במיתר E נמוך (פה).

    שיעורי בית
    עכשיו שאתם יודעים את הסולם בלוז פנטטוני תאלתרו עליו בכל יום לפחות פעם אחת עם הליווי שנתתי בסוף ותשתמשו בכל ההערות לאילתור במשך שבוע. אחרי שבוע תאלתרו על הליווים לסולמות הפנטטוניים בתוספת הBlue note והתווים של הסולם המינורי והמז'ורי
    (שימו לב אני יודע שהליווים הם לסולמות פנטטוניים אבל על ליווים פנטטוניים מותר לנגן גם סולמות בלוז פנטטוני [אבל אסור לנגן סולמות בלוז על ליווים לסולמות מינוריים או סולמות מינוריים על ליווים לבלוז כי זה לא הולך ביחד] וגם סולמות מינוריים ומז'וריים
    אבל שימו לב שלפעמים התוספות של הסולמות המינורים והמז'וריים זה נשמע כמו זיוף לכן צריך לציית לאותם חוקים כמו בblue note)

    המלצת השבוע: Victor Wooten
    ז'אנר: פאנק, ג'אז, פיוז'ן, רוק, מה לא?
    שירים מומלצים: Sex In A Pan, Miss U, Happy Song
    נא לענות על הסקר הקצר הזה בקשר לנגן השבוע:
    http://www.seker4u.com/0d4e693


    *קרדיט לFearLock על החתימה (:


  3. 08-10-2009 04:24 #3
    בן
    תאריך הצטרפות
    24-07-08
    הודעות
    5,806
    תרגילי טכניקה/סקוונסים:
    אלו התרגילים שנתתי לתרגל בעלייה וירידה בש.ב בסולמות הפנטטוניים והמינורים (המספרים מסמלים את הדרגה של הסולם כלומר 1 זהו הצליל נמוך בסולם 2 קצת יותר גבוה וכו'. נ.ב ה"..." מסמלות להמשיך לפי הסדר):
    ...345 234 123
    ...434 323 212
    ...3456 2345 1234
    בהלוך - צליל השורש (הנמוך ביותר) הוא ה1
    בחזור - הצליל הגבוה ביותר הוא ה-1
    בגיטר פרו בסולמות הפנטטוניים (בסולם לה פנטטוני מינורי כמו שביקשתי זה יראה ככה):
    http://www.f2h.co.il/9598300759680
    את אותו תרגיל תצטרכו לעשות גם בלה פנטטוני מז'ורי רק שאותו תצטרכו להבין לבד איך לעשות לפי הסדר שנתתי קודם.
    בגיטר פרו בסולמות מינוריים (בסולם לה מינור כמו שביקשתי זה יראה ככה):
    http://www.f2h.co.il/8240780890919
    במקרה ואין לך גיטר פרו אז כדאי שתוריד הנה מקום בו אפשר להוריד אותו והוא עובד בדקתי:
    http://www.fxp.co.il/showthread.php?t=1619186

    בקשר למהירות בתרגילי טכניקה/סקוונסים:
    תעבדו עם מטרונום אם אין לך אחד בבית אפשר למצוא בקלות באינטרנט פשוט תכתוב metronom online ואז פשוט נגנו
    את הסולמות בשמיניות (למי שלא יודע איך לעשות את זה אז המטרונום משמיע קליקים ברבעים כל קליק=רבע. עכשיו שאומרים
    לנגן בשמיניות זה אומר שבכל קליק אתה צריך לנגן 2 תווים עד שהקליק הבא יגיע).
    תתחילו ממהירות נמוכה כמו למשל 69 ואז תנגנו את כל התרגילים ואם אתם מרגישים שהכל הולך חלק ומדוייק אז תעלו טיפה את
    המהירות, אל תמהרו! זה תהליך איטי ולנגן לאט יפתח לכם יותר מהירות מלנגן במהירות של 200.
    רק שאתם בטוחים שאתם מנגנים חלק ומדוייק רק אז תעלו קצת את המהירות וכמובן שאם יום אחד הצלחתם לנגן במהירות של 180
    זה לא אומר שאתם צריכים ישר להתחיל מ180 או שבכלל תצליחו לנגן ב180 כי יש ימים שאתה מגיע לשיא ויש ימים שלא.
    פשוט תתחילו אז ממהירות 80 ותעלו לאט את המהירות.
    אם תמהרו המהירות שלך רק תהיה נמוכה יותר.

    אילתור:
    סוף סוף לחלק המהנה, אילתור!
    הרבה אנשים לא יודעים איך להתחיל אילתור למרות שזה הרבה יותר פשוט ממה שזה נדמה.
    אחרי שלמדנו סוגים של סולמות כל מה שצריך בשביל להתחיל אילתור זה לקחת ליווי בסולם (גם זה לא חובה)
    ולנגן בסולם הזה תווים רנדמוליים איזה שבא לכם ככה רק שיהיו בסולם וישמעו לכם כמה שיותר נכונים, זה כל מה שאני
    יכול להגיד לכם על איך להתחיל אילתור.
    אבל, אני יכול לתת לך 15 טיפים מצויינים לאיך לגרום לאילתור שלכם להישמע טוב (שימו לב אם אתם יודעים רק את הסולמות
    הפנטטוניים אז אפשר לקרוא רק את הטיפים האדומים, אחרי שבוע שתתאמנו עליהם תוכלו להשתמש בכל הטיפים):

    1)גיוון קצבי כלומר לא להישאר על רק שמיניות, או שמינית שמינית רבע וכו' נסו להיות מקוריים גם אם אתם לא יודעים איזה מקצב אתם מנגנים לדוגמה טריולה של שש עשרית ושמינית זה מקצב מעניין (אתם לא צריכים לדעת איך מנגנים את זה אני רק נותן לכם דוגמאות לרעיונות).
    2)גיוון בקומבינציות של הצלילים שאתם בוחרים, כלומר אתם יכולים לנגן עלייה או ירידה בסולם (עלייה היא מאוד פופולארית בשירי בלוז) אבל אל תעלן עד הסוף! יש שלב שבו מרגישים שהקומבינציות צלילים שבחרתם יותר מדיי "סולמיים" כלומר זה מרגיש כאילו אתם מנגנים סתם את הסולם וזה פשוט משעמם (זה אומר גם לא לפחד לקפוץ בסולם מכל מקום שבא לך למשל מהבאסים לגבוהים כמה שיותר מקורי ככה יותר טוב [אני לא מבטיח שזה תמיד ישמע טוב אבל אם הזמן תלמדו מתי זה ישמע טוב ומתי לא]).
    3)נשימות-הפסקות בין חלקי האילתור יוצרים חלוקה נכונה של הסולו למשפטים וגורמות לו להישמע מעניין יותר (כמעט בכל שיר בלוז אפשר ממש לשמוע הפסקות משמעותיות בין כל פראזה [פראזה=משפט מוזיקלי]) כלומר, אילתור לא צריך להיות המון תווים בלי הפסקות נגנו פראזה אחת (משפט של 3~8 שניות מקסימום) ועצרו לשנייה.

    4)אם אתם מאלתרים בליווי לסולם פנטטוני אז תדעו מתי מתאים להשתמש בblue notes (התווים שמוסיפים בסולם הבלוז) ומתי מתאים להשתמש בתווים מהסולם המינורי/מז'ורי (אם האילתור מיועד לסולם מינורי אז אי אפשר להשתמש בblue notes בגלל שהסולם המינורי וסולמות הבלוז לא הולכים ביחד, כנ"ל גם לאילתור של בלוז אי אפשר להוסיף תווים מהסולם המינורי).
    5)שימוש בפראזות קצרות מוכנות מראש ואימוץ משפטים נוספים שמוצאים חן בעינייך מתוך סולואים אחרים ששמעת (להעתיק במוזיקה זה אולי אחד הדברים הכי חשובים, זה טוב מאוד לאלתר עם שיר של אומן אהוב ולאמץ פראזות שלו כי זה תורם לסטייל שלך. כמובן שכאשר אתם מעתיקים פראזה אתם צריכים לדעת איך אפשר לנגן אותו בכל סולם וכמובן שאסור לכם להעתיק אותה יותר מדיי כי אז מרגישים שזה כבר לא שלך! פראזה יכול להיות גם רק שילוב של 2 תווים).
    6)שימוש בטכניקה (לגאטו, מתיחות [כמובן שמתיחות אפשר לעשות מצליל של הסולם אל הצליל לפניו או אחריו ואי אפשר באמצע למשל בסולם דו מז'ור אפשר לעשות מתיחה מדו לרה אבל אי אפשר מתיחה של חצי טון מדו כי זה יהיה דו דיאז שזהו צליל שאין אותו בסולם], ויבראטו, מתיחות עם ויבראטו, סטקאטו וכו') זה תורם המון, פשוט המון לאילתור זה נותן לו צבע שונה לגמריי!
    7)נסו להוסיף דינמיקה לאילתור (כלומר להדגיש צלילים להחליש צלילים וכו').
    8)אפשר לנסות לצאת מהסולם, לפעמים זה טוב מאוד ומדגיש את הצליל אבל צריך לדעת איך ובטעם! (כמו בblue notes) בהתחלה יצאו לכם כל מיני תווים דיסוננטיים (לא נשמעים טוב, צורמים) אבל אם הזמן אתם תבינו בעצמכם מתי ואיזה צליל מתאים.
    9)ללמוד תפקידים של כלים אחרים כלומר, אם אתם מנגנים בגיטרה אז למה ללמוד רק סולואים של גיטרה ולא של פסנתר, סקסופון, כינור וכו'? ללמוד תפקידים של כלים אחרים יתנו לכם דרך חשיבה שונה לגמריי על הגיטרה וכמובן יתנו לכם עוד פראזות שימושיות ומקוריות!
    10)לשים מוזיקה שאתם אוהבים (לא מוזיקת אילתורים) ולאלתר איתה, נסו לנגן כמה שיותר עם האומן בשיר ולהתחבר לסגנון שלו, לסטייל שלו. זה ייתן לכם קצת מהסטייל שלו אלייכם.
    11)לשמוע ז'אנרים אחרים כלומר אם אתם שומעים רוק, בלוז, קאנטרי מיוזיק וג'אז אז תתחילו לשמוע סגנונות כמו פיוז'ן, מוזיקה קלאסית, ספרדית, פלמנקו וכו' (אל תכריחו את עצמכם לשמוע שירים בסגנונות האלה, פשוט חפשו שירים שאתם אוהבים בסגנונות האלה). זה יתרום לכם המון ליצירתיות והסולו שלכם יהיה הרבה יותר מעניין (לדוגמא סנטנה שמשלב מוזיקת רוק עם מוזיקה ספרדית זה פשוט נשמע מצויין!) למשל לשמוע באמצע שיר רוק סולו או פראזות מהפלמנקו יכול להוסיף המון להתעניינות, מקוריות ובכלל לשיר/אילתור.
    12)תאלתרו משהו ואז תנסו לשיר אותו ולאלתר עליו בשירה אתם לא תאמינו לאן הדבר הזה יכול לקחת אתכם (ד"א בריאן מיי עשה את זה והמון!).
    13)נגנו את המלודיה כלומר אם יש בשיר שאתם שומעים שירה, פזמון חוזר כלשהו וכו' נגנו את השירה ואז תוסיפו אליה קישוטים (טכניקות כמו לגאטו, מתיחות וכו') ותוסיף כל מיני תווים רק שהבסיס יהיה על המלודיה! (יש המון שירים עם סולואים כאלה לדוגמא:smells like teen spirit, prayer of the refugee ועוד המון).
    14)נסו למצוא נגנים יותר טובים מכם ותאלתרו איתם הפער בנגינה שלהם לבין שלכם ייצור לך מן תחושת תחרות כזאת שתרצו לנצח ותוכלו לשאוב מהנגנים האלה המון ידע (לא רק באילתור).
    15)חזרות בחירת נושא קצר ונגינתו בחזרות מדוייקות או חזרות לא מדוייקות בהן ניתן לשנות את הצליל האחרון במשפט או להאריך ולנגן צלילים נוספים ביחס למשפט המקורי.
    והכי חשוב ל-ה-נ-ו-ת!

    ליווים לסולמות
    סולם Am פנטטוני (מינורי)-
    http://www.f2h.co.il/1833184310235
    סולם Cm פנטטוני (מינורי)-
    http://www.f2h.co.il/7321825502440
    סולם A בלוז פנטטוני-
    http://www.f2h.co.il/8734996137209

    *אפשר למצוא עוד הרבה ליווים באינטרנט.
    **אחרי שאתם יודעים לנגן סולמות מינוריים, מז'וריים, פנטטוניים ובלוז אז תאלתרו על הליווים לסולמות פנטטוניים עם תוספות של הסולם המינורי/מז'ורי וגם של סולם הבלוז.

    איך מוצאים באיזה סולם השיר?
    רב השירים כתובים בסולמות מינורים או מז'וריים שלמדתם במדריך הזה, איך יודעים באיזה סולם כתוב השיר?
    יש מונח שקוראים לו טוניקה שזהו הצליל שבו מרגישים הרגשה של סיום הוא בעצם כוח הכבידה של הסולם
    והוא הדרגה ה1 בסולם לדוגמא הטוניקה בסולם רה מז'ור היא רה.
    אז בשביל לזהות באיזה סולם השיר כל מה שצריך זה להקשיב לשיר ולחכות לתו שמרגישים בו הרגשת סיום, ששומעים
    תו כזה נסו למצוא אותו על כלי הנגינה השלכם וכאשר מצאתם אותו נסו בסוף השיר את האקורד המינורי שלו ואת אקורד המז'ורי שלו.
    האקורד שנשמע יותר טוב בשיר וגורם יותר לתחושת סיום הוא הסולם (בשביל להיות 100% בטוחים אפשר פשוט לנגן את הצלילים בסולם שאתם חושבים שבו כתוב השיר בירידה ולראות אם הם לא נשמעים כמו זיופים אם הם לא אז זהו הסולם). לדוגמא אם אני מרגיש בתו מי בשיר הרגשת סיום ובסוף השיר ניסיתי את אקורד Em ואת האקורד E ובאקורד E הרגשתי יותר הרגשת סיום אז השיר כתוב בסולם מי מז'ור.
    שימו לב תמיד כדאי לבדוק אם בסוף השיר מרגישים הרגשת סיום כי אם כן זה אומר שזוהי הטוניקה מה שיחסוך לכם הרבה עבודה.


    מקווה שעזרתי פה לאנשים ושזה ייכנס ללינקייה.
    השעה קצת מאוחרת אז יכול להיות שטעיתי פה בכמה דברים אני אשמח אם יתקנו אותי,
    או שיגידו לי דברים שלא הבינו או שיגידו לי אם משהו שהוא חסר.
    יאללה תגובות

    המלצת השבוע: Victor Wooten
    ז'אנר: פאנק, ג'אז, פיוז'ן, רוק, מה לא?
    שירים מומלצים: Sex In A Pan, Miss U, Happy Song
    נא לענות על הסקר הקצר הזה בקשר לנגן השבוע:
    http://www.seker4u.com/0d4e693


    *קרדיט לFearLock על החתימה (:


  4. 08-10-2009 04:25 #4
    בן
    תאריך הצטרפות
    24-07-08
    הודעות
    5,806
    חומר ליותר מתקדמים:
    הדרגות בסולמות (והאקורדים):
    המדריך נלקח מ Molchansky

    בסולמות יש דבר שקוראים לו דרגות
    אם ניקח לדוגמא את סולם דו מג`ור הוא הולך בצורה כזאת

    דו, רה, מי, פה, סול, לה, סי, דו

    הדרגות בכל סולם הן ככה(והדוגמא פה היא דו מג`ור):
    דו (דרגה ראשונה סימון I במספור יווני)
    רה (דרגה שנייה סימון II)
    מי (דרגה שלישית סימון III)
    פה (דרגה רביעית סימון IV)
    סול (דרגה חמישית סימון V)
    לה (דרגה שישית סימון VI)
    סי (דרגה שביעית סימון VII)

    הדרגה הראשונה נקראת טוניקה(דרגת שורש) היא הדרגה שממנה מתחיל הסולם
    אם היינו מדברים על סולם רה מג`ור לדוגמא אז הטוניקה(דרגת השורש) הייתה רה וכן הלא מרה שאר הדרגות.

    מה שאני כותב בהמשך מתייחס לאקורדים בעלי 3 תווים.

    זה נתון קבוע לכל הסולמות המג`וריים:
    עכשיו בסולמות מג`ורים דרגות I, IV, V הן דרגות של אקורדים מג`ורים
    דרגות II, III, VI הן דרגות של אקורדים מינוריים
    דרגה VII היא דרגה של אקורד מוקטן

    עכשיו אם יש לנו לדוגמא את סולם רה מג`ור
    רה(I), מי(II), פה#(III), סול(IV), לה(V), סי(VI), דו#(VII)

    למשל F# (פה#) התו הזה הוא דרגה שלישית בסולם (בספירה רה-מי-פה)
    דרגה שלישית בסולם מג`ורי זה אקורד מינורי, אז האוקרד יהיה F#m

    או למשל אקורד A, לה היא דרגה חמישית בסולם
    דרגה חמישית בסולם מג`ורי זה אקורד מגורי כלומר יהיה לנו את האקורד A.

    בוא ניקח לדומא את סולם סול מג`ור G
    סול(I), לה(II), סי(III), דו(IV), רה(V), מי(VI), פה#(VII)

    התו לה הוא דרגה שנייה, דרגה שנייה בסולם מג`ורי היא תמיד אקורד מינורי לכן האקורד שיש לנו יהיה Am אקורד לה מינורי.

    ככה זה לגבי כל הסולמות המג`וריים, תו השורש שהוא גם שם הסולם הוא דרגה I וסופרים הלאה.



    על הדרגות ומהלכי האקורדים:
    בעיקרון המהלכי אקורדים בנויים ע"י דרגות של מתח והרפייה בסולם.
    אז בכלליות מהלכי אקורדים נועדו ליצור מתח והרפייה כדי שהקטע לא יהיה חדגוני ומשעמם.
    אז ההגדרה הנ"ל היא בכלליות

    לכל דרגה בסולם יש משמעות כלשהי
    אם ניקח לדוגמא את הסולם דו מג`ור הוא מורכב בצורה הבאה:

    דו (I), רה (II), מי (III), פה (IV) , סול (V), לה (VI), סי (VII), דו (I).
    הספרות הרומיות מייצגות את הדרגות בסולם

    טוניקה למשל שהיא הדרגה הראשונה בסולם נחשבת לדרגה רפוייה, כלומר אין בה מתח כלשהו(מבחינת סאונד גם שומעים את זה)
    מסמנים את הטוניקה בצורה יבנית בתור I כלומר דרגה ראשונה.

    יש את הדומיננטה שהיא דרגה מתוחה, בדר"כ להוסיף איזה עניין כלשהוא כי אם הקטע יהיה כל הזמן רפוי אין בו שום עניין.
    את הדומיננטה מסמנים כ- V כלומר הדרגה החמישית.

    יש את הסובדומיננטה שהיא דרגה שמוליכה אל הדרגה ה- V
    אותה מסמנים ב- IV כלומר דרגה רביעית.

    יש לשאר הדרגות גם כל מיני פונקציות כמו דרגה שנייה שיכולה לשמש גם היא כ-סובדומיננטה, או דרגה שלישית שיכולה לשמש גם כטוניקה
    בשביל לדעת מתי להשתמש במה כבר צריך להכנס יותר להרמון ולתרגל המון.

    עכשיו הדברים הסטנדרטים כמו שכתבתי בהודעה הקודמת הם לדוגמא:
    (ניקח את סולם דו מאג`ור כדוגמא)

    I-V-I כלומר דרגה ראשונה (אקורד דו מאג`ור), אל דרגת הדומיננטה שיוצרת מתח (אקורד סול מג`ור) ובחזרה אל ההרפייה שבטוניקה (דו מאג`ור שוב).

    I-IV-V-I גם הוא מהלך אקורדים סטנדרטי, מדרגה ראשונה, הולכה אל הדומיננטה דרך הסוב-דומיננטה וחזרה אל הטוניקה להרפייה.

    או המהלך I-IV-V-VI-IV-V-I זהו מהלך סיום מדומה הדרגה השישית (אקורד לה מאג`ור) כאן היא הסיום המדומה היא יוצרת מעין הרפייה, דרגה שישית היא סיום מדומה בדר"כ כשדרגה חמישית באה לפניה(ככה זה לפחות במוזיקה קלאסית).

    יש עוד המון מהלכי אקורדים אפשריים שבנויים ממתח והרפייה של המתח
    כאן הבאתי את הסטנדרטיים ביותר, ואלה שבדר"כ מופיעים במוזיקה קלאסית
    נערך לאחרונה על ידי itaileo, 09-10-2009 בשעה 21:03

    המלצת השבוע: Victor Wooten
    ז'אנר: פאנק, ג'אז, פיוז'ן, רוק, מה לא?
    שירים מומלצים: Sex In A Pan, Miss U, Happy Song
    נא לענות על הסקר הקצר הזה בקשר לנגן השבוע:
    http://www.seker4u.com/0d4e693


    *קרדיט לFearLock על החתימה (:


  5. 08-10-2009 04:30 #5
    בן
    תאריך הצטרפות
    24-07-08
    הודעות
    5,806
    למקרה ואני אצטרך עוד דף בעתיד...

    המלצת השבוע: Victor Wooten
    ז'אנר: פאנק, ג'אז, פיוז'ן, רוק, מה לא?
    שירים מומלצים: Sex In A Pan, Miss U, Happy Song
    נא לענות על הסקר הקצר הזה בקשר לנגן השבוע:
    http://www.seker4u.com/0d4e693


    *קרדיט לFearLock על החתימה (:


  6. 08-10-2009 04:35 #6
    בן
    תאריך הצטרפות
    13-12-08
    שם פרטי
    אלמוג ; )
    הודעות
    1,371
    מדהים אחלה מדריך חיפפתי עליו קצת חחח כי הוא ארוך אבל אחלה תודה :]


  7. 08-10-2009 09:57 #7
    בן
    תאריך הצטרפות
    02-07-08
    שם פרטי
    עידן
    הודעות
    452
    מושקע בטירוף, אחלה מדריך

  8. 08-10-2009 10:10 #8
    בן
    תאריך הצטרפות
    08-04-09
    הודעות
    2,038
    אחי חייבים לתת לך ניהול!!!
    "Blues is an easy thing to play, but hard to feel."


    jimi Hendrix

  9. 08-10-2009 10:25 #9
    בן
    תאריך הצטרפות
    13-03-08
    הודעות
    4,878
    ענק!
    תודה!
    לינקיה וניהול לפי דעתי

  10. 08-10-2009 10:29 #10
    בן
    תאריך הצטרפות
    03-07-07
    שם פרטי
    יניב
    הודעות
    3,266
    מדריך בנפרוצה!

    כל הכבוד על ההשקעה והמון תודה!!

  11. 08-10-2009 10:31 #11
    בן
    תאריך הצטרפות
    22-09-07
    שם פרטי
    אין מיקו
    הודעות
    770
    וואי אחי תודה רבה!
    זה בטח יעזור לכ"כ הרבה כאן, רק אתמול הסברתי למישהו בפורום
    שלא ידע מה זה סולם פנטטוני (חחחחחחחח ליד המדריך שלך ההסבר שלי נראה כ"כ גרוע) מה זה.
    גם לי עזרו כאן דברים =]
    אהה דרך אגב, כשלמדתי את הסולם הפנטטוני אז הריף הראשון שלמדתי היה מתוך השיר של אלונה
    דניאל - אגף האי-שקטים, זה ריף ממש קל וטוב למתחילים בתור תרגול על הסולם

    *לידור תתחבן למסן*



    דניאל
    קרדיט ענק ל-ExZoTi המלך על הפצצה
    עברתי 700 הודעות!

    הציוד שלי

    גיטרה - LTD EC-50
    מגבר - VOX Pathfinder 15R
    אפקטים - Boss-DS1


  12. 08-10-2009 10:37 #12
    בן
    תאריך הצטרפות
    23-10-07
    הודעות
    2,424
    אחלה מדריך גבר קראתי אותו הכל נכון ! באמת יעזור למי שצריך !


    עבודות צייור וסקיצות לקעקועים:
    https://www.facebook.com/emilkuperma...page_new_likes

    ציוד:
    AMP: Fender Princeton 65 Reverb (עם 7 מנורות)
    Guitar :
    Ibanez Prestige RG2550Z
    Effects :
    MODE TONE - VINTAGE WAH
    WAMPLER - TRIPLE WRECK DISTORTION
    TC ELECTRONIC - FLASHBACK DELAY AND LOOPER
    ELECTRO HARMONIX - NEO CLONE CHORUS

  13. 08-10-2009 10:48 #13
    בן
    תאריך הצטרפות
    06-05-09
    הודעות
    14,274
    ציטוט פורסם במקור על ידי papaya123 צפה בהודעה
    אחי חייבים לתת לך ניהול!!!
    +43543545345

    תודה רבה.
    עוד מדריך נהדר =]

  14. 08-10-2009 10:55 #14
    בן
    תאריך הצטרפות
    23-10-07
    הודעות
    2,424
    רגע אחי כתבתה את המדריך ב3:22 לפנות בוקר חחחחח (לפי ההודעה שלך חחחחחחחח)

    איזה מסטול מה קרה לך לא יכולתה לחכות לבוקר XD ?

    נירא לי הוא יגיב פה רק בשעה 7 בערב חחחחחח


    עבודות צייור וסקיצות לקעקועים:
    https://www.facebook.com/emilkuperma...page_new_likes

    ציוד:
    AMP: Fender Princeton 65 Reverb (עם 7 מנורות)
    Guitar :
    Ibanez Prestige RG2550Z
    Effects :
    MODE TONE - VINTAGE WAH
    WAMPLER - TRIPLE WRECK DISTORTION
    TC ELECTRONIC - FLASHBACK DELAY AND LOOPER
    ELECTRO HARMONIX - NEO CLONE CHORUS

  15. 08-10-2009 10:59 #15
    בן
    תאריך הצטרפות
    21-11-08
    הודעות
    616
    ישר ללינקיה,עזרת לי מאד בכמה וכמה דברים שלא הבנתי!!!

עמוד 1 מתוך 5 12345 אחרוןאחרון
מקרא דרגות:  » יו"ר » מנכ"ל » מנהל ראשי » מפקח » מנהל פורום » צוות פרוייקטים » צוות סיקורים » משתמש כבוד » היכל התהילה » Champ » משקיען כבוד » Winner