fxp
שחזור סיסמה הרשמה
  • הודעות
  • אשכולות
  • רשומים
  • מחוברים כרגע
הרשמה לאתר
תגיות: שמואל פרק, שמואל, סיכום שמואל, סיכום שמואל פרק, שמואל א פרק
פרסום|

סיכום, שמואל א' פרק י'

  1. 13-11-2009 17:11 #1
    בן
    תאריך הצטרפות
    11-09-08
    שם פרטי
    רועי
    הודעות
    9,494
    שלום גולשים וגולשות בפורום FxP,
    לאחר מספר בקשות הכנתי סיכום על פרק י' בספר שמואל א'.
    מקווה שזה יעזור לכם, ובהצלחה.
    הסיכום הוכן רק ע"י והשקעתי בו הרבה זמן ומחשבה,
    קריאה נעימה!


    שמואל א' - פרק י'
    מבוא לתקופה :
    שאול עתיד להביא גאולה לעם ישראל, ולכן שמואל יוצק מעליו כד שמן.
    שמואל הוא בעצם סוג של נביא של ישראל, שאמור למצוא את המנהיג, ובספר זה המנהיג הוא שאול. שמואל בפרק זה נותן לשאול 3 אותות. לגבי שאול - הוא היה מופתע, הוא יצא עם צאנו והפך למלך, זה דבר לא מוסבר.

    ההמלכה של שאול :
    "וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת-פַּךְ הַשֶּׁמֶן, וַיִּצֹק עַל-רֹאשׁוֹ--וַיִּשָּׁקֵהוּ; וַיֹּאמֶר--הֲלוֹא כִּי-מְשָׁחֲךָ יְהוָה עַל-נַחֲלָתוֹ, לְנָגִיד" (פסוק א' פרק י' שמואל א').
    מדוע יש את ו' החיבור ? - "ויקח, ויצק, וישקהו, ויאמר"
    תפקידה של ו' החיבור הוא לבטא סערת רגשות (שאול הופך להיות מלך, רגשות מעורבים) , לבטא חיבור (לפרק הקודם שבו נבחר שאול לבחיר ה'), וגם לבטא חיבור של פעולות מסוימות שקשורות לאותו מעשה (המלכת שאול).
    פירוש הפעולות : ויקח שמואל את פך השמן = לקח את הכד שבו יש שמן (בעבר נהגו להמליך מלך בעזרת משיחה בשמן),
    ויצק על ראשו = ומרח על ראשו, וישקהו - השקה אותו, ויאמר - הלוא כי משחך ה' על נחלתו לנגיד = ה' בחר בך להיות הנגיד שלו, האחד שיושיע את ישראל.


    לאחר ההמלכה, שמואל נותן לשאול 3 אותות, והן -
    • "בְּלֶכְתְּךָ הַיּוֹם, מֵעִמָּדִי, וּמָצָאתָ שְׁנֵי אֲנָשִׁים עִם-קְבֻרַת רָחֵל בִּגְבוּל בִּנְיָמִן, בְּצֶלְצַח; וְאָמְרוּ אֵלֶיךָ, נִמְצְאוּ הָאֲתֹנוֹת אֲשֶׁר הָלַכְתָּ לְבַקֵּשׁ, וְהִנֵּה נָטַשׁ אָבִיךָ אֶת-דִּבְרֵי הָאֲתֹנוֹת, וְדָאַג לָכֶם לֵאמֹר מָה אֶעֱשֶׂה לִבְנִי" הפירוש : כאשר תלך היום ממני, תמצא שני אנשים בצלצח, בקבורת רחל. הם יאמרו לך - נמצאו האתנות שחיפשת, ואביך כבר לא דואג להן, אלא לך, ומחפש אותך (פסוקים ב'-ג').
    • "וְחָלַפְתָּ מִשָּׁם וָהָלְאָה, וּבָאתָ עַד-אֵלוֹן תָּבוֹר, וּמְצָאוּךָ שָּׁם שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים, עֹלִים אֶל-הָאֱלֹהִים בֵּית-אֵל; אֶחָד נֹשֵׂא שְׁלֹשָׁה גְדָיִים, וְאֶחָד נֹשֵׂא שְׁלֹשֶׁת כִּכְּרוֹת לֶחֶם, וְאֶחָד, נֹשֵׂא נֵבֶל-יָיִן. ד וְשָׁאֲלוּ לְךָ, לְשָׁלוֹם; וְנָתְנוּ לְךָ שְׁתֵּי-לֶחֶם, וְלָקַחְתָּ מִיָּדָם" הפירוש : כאשר הלכת משם, והלכת לאלון תבור, תפגוש שם שלושה אנשים, שהולכים אל בית אל. אחד נושא שלושה גדיים, השני נושא שלושה כיכרות לחם והשלישי נושא נבל יין. הם ישאלו לשלומך, ויתנו לך שני כיכרות לחם, אותם אתה תיקח.
    • "אַחַר כֵּן, תָּבוֹא גִּבְעַת הָאֱלֹהִים, אֲשֶׁר-שָׁם, נְצִבֵי פְלִשְׁתִּים; וִיהִי כְבֹאֲךָ שָׁם הָעִיר, וּפָגַעְתָּ חֶבֶל נְבִאִים יֹרְדִים מֵהַבָּמָה, וְלִפְנֵיהֶם נֵבֶל וְתֹף וְחָלִיל וְכִנּוֹר, וְהֵמָּה מִתְנַבְּאִים. ו וְצָלְחָה עָלֶיךָ רוּחַ יְהוָה, וְהִתְנַבִּיתָ עִמָּם; וְנֶהְפַּכְתָּ, לְאִישׁ אַחֵר" הפירוש : כאשר תגיע לגבעת האלוקים, אתה תפגוש חבל נביאים יורדים ולהם נבל, תוף, חליל וכינור. באותו מעמד "וצלחה עליך רוח ה'" - והפכת להיות גדול, איש אחר - איש אשר משרת את ה', מושיע.
    לאחר מילוי שלושת אותות אלו - " וְהָיָה, כִּי תבאינה (תָבֹאנָה) הָאֹתוֹת הָאֵלֶּה--לָךְ: עֲשֵׂה לְךָ אֲשֶׁר תִּמְצָא יָדֶךָ, כִּי הָאֱלֹהִים עִמָּךְ" - אתה תדע שאתה עתיד למלוך על עם ישראל, וה' יהיה עמך.



    פסוקים ח' - כ"ז

    הוראות שמואל לשאול
    "וְיָרַדְתָּ לְפָנַי, הַגִּלְגָּל, וְהִנֵּה אָנֹכִי יֹרֵד אֵלֶיךָ, לְהַעֲלוֹת עֹלוֹת לִזְבֹּחַ זִבְחֵי שְׁלָמִים; שִׁבְעַת יָמִים תּוֹחֵל, עַד-בּוֹאִי אֵלֶיךָ, וְהוֹדַעְתִּי לְךָ, אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה" - פסוק ח'
    - שמואל מצווה על שאול, שלאחר שיומלך עליו לרדת לגלגל, להמתין שם שבעה ימים עד ששמואל יבוא ויגיד (יצווה) לו מה הדברים שהוא צריך לעשות.

    קיום האותות
    " וְהָיָה, כְּהַפְנֹתוֹ שִׁכְמוֹ לָלֶכֶת מֵעִם שְׁמוּאֵל, וַיַּהֲפָךְ-לוֹ אֱלֹהִים, לֵב אַחֵר; וַיָּבֹאוּ כָּל-הָאֹתוֹת הָאֵלֶּה, בַּיּוֹם הַהוּא" - פסוק ט'
    כאשר שאול הלך משמואל, כל האותות התרחשו ביום הזה.

    שאול הולך להתנבות, העם שואל "הגם שאול בנביאים?"
    "וַיָּבֹאוּ שָׁם הַגִּבְעָתָה, וְהִנֵּה חֶבֶל-נְבִאִים לִקְרָאתוֹ; וַתִּצְלַח עָלָיו רוּחַ אֱלֹהִים, וַיִּתְנַבֵּא בְּתוֹכָם. וַיְהִי, כָּל-יוֹדְעוֹ מֵאִתְּמוֹל שִׁלְשֹׁם, וַיִּרְאוּ, וְהִנֵּה עִם-נְבִאִים נִבָּא: וַיֹּאמֶר הָעָם אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ, מַה-זֶּה הָיָה לְבֶן-קִישׁ--הֲגַם שָׁאוּל, בַּנְּבִיאִים. וַיַּעַן אִישׁ מִשָּׁם וַיֹּאמֶר, וּמִי אֲבִיהֶם; עַל-כֵּן הָיְתָה לְמָשָׁל, הֲגַם שָׁאוּל בַּנְּבִאִים" - פסוקים י-י"ג
    שאול מתחיל להיות נביא. רוח האלהים מתנבאת בתוך שאול, והאנשים רואים ושואלים "הגם שאול בנביאים? - לא ידענו זאת", ואיש אחד אומר שנביאות לא באה בירושה ולכן הוא יכול להיות נביא כי מי יודע מי היה האבא של האבא של האבא של הנביאים וכד' - כך נוצר משל "הגם שאול בנביאים".

    שאול הולך להקריב עולה לה'
    "וַיְכַל, מֵהִתְנַבּוֹת, וַיָּבֹא, הַבָּמָה וַיֹּאמֶר דּוֹד שָׁאוּל אֵלָיו וְאֶל-נַעֲרוֹ, אָן הֲלַכְתֶּם; וַיֹּאמֶר, לְבַקֵּשׁ אֶת-הָאֲתֹנוֹת, וַנִּרְאֶה כִי-אַיִן, וַנָּבוֹא אֶל-שְׁמוּאֵל טו וַיֹּאמֶר, דּוֹד שָׁאוּל: הַגִּידָה-נָּא לִי, מָה-אָמַר לָכֶם שְׁמוּאֵל וַיֹּאמֶר שָׁאוּל, אֶל-דּוֹדוֹ, הַגֵּד הִגִּיד לָנוּ, כִּי נִמְצְאוּ הָאֲתֹנוֹת; וְאֶת-דְּבַר הַמְּלוּכָה לֹא-הִגִּיד לוֹ, אֲשֶׁר אָמַר שְׁמוּאֵל" - פסוקים י"ג-ט"ז
    כאשר שאול סיים להתנבות, הוא הולך לבמה (המזבח כנראה) כדי להקריב קורבן לה' ובדרך פוגש את דודו, ששואל אותו ואת נערו לאן הם הולכים. תשובתו של שאול שיצא לחפש אתונות שאבדו לאביו, וכשלא מצאן הלך לביתו של שמואל להיוועץ עמו בדבר. שמואל אמר שנמצאו האתונות, ועל דבר המלוכה לא ספר לדודו. יש המפרשים שהסתיר זאת מתוך ענווה, ויש הסוברים ששמואל אמר לו לא לספר.

    שמואל אוסף את כל העם לאסיפה בה ייבחר המלך
    "וַיַּצְעֵק שְׁמוּאֵל אֶת-הָעָם, אֶל-יְהוָה הַמִּצְפָּה וַיֹּאמֶר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" - פסוקים י"ז-י"ח
    שמואל אוסף את כל העם לאסיפה בה יבחר המלך ע"י הטלת גורל (למרות שבעקיפין שאול כבר נבחר).

    ה' אומר מה לעשות לפני הטלת הגורל
    "כֹּה-אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, אָנֹכִי הֶעֱלֵיתִי אֶת-יִשְׂרָאֵל, מִמִּצְרָיִם; וָאַצִּיל אֶתְכֶם, מִיַּד מִצְרַיִם, וּמִיַּד כָּל-הַמַּמְלָכוֹת, הַלֹּחֲצִים אֶתְכֶם. וְאַתֶּם הַיּוֹם מְאַסְתֶּם אֶת-אֱלֹהֵיכֶם, אֲשֶׁר-הוּא מוֹשִׁיעַ לָכֶם מִכָּל-רָעוֹתֵיכֶם וְצָרֹתֵיכֶם, וַתֹּאמְרוּ לוֹ, כִּי-מֶלֶךְ תָּשִׂים עָלֵינוּ; וְעַתָּה, הִתְיַצְּבוּ לִפְנֵי יְהוָה, לְשִׁבְטֵיכֶם, וּלְאַלְפֵיכֶם" - פסוקים י"ח-י"ט
    ה' אומר - אני אלוהיכם, העליתי אתכם לארץ, הצלתי אתכם ממצרים ומיד כל הממלכות שרצו להכחידכם ועדיין אשר תוקפים אתכם, ואתם היום מעדיפים מלך על פני ה' אשר מושיע אותכם מכל רעותיכם וצרותיכם, ומבקשים מלך. ועכשיו, יתקיים הגורל, ואתם תתצייבו לפני ה' כשבטיכם.

    שאול נבחר בגורל
    "וַיַּקְרֵב שְׁמוּאֵל, אֵת כָּל-שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל; וַיִּלָּכֵד, שֵׁבֶט בִּנְיָמִן וַיַּקְרֵב אֶת-שֵׁבֶט בִּנְיָמִן, לְמִשְׁפְּחֹתָו, וַתִּלָּכֵד, מִשְׁפַּחַת הַמַּטְרִי; וַיִּלָּכֵד שָׁאוּל בֶּן-קִישׁ, וַיְבַקְשֻׁהוּ וְלֹא נִמְצָא וַיִּשְׁאֲלוּ-עוֹד, בַּיהוָה, הֲבָא עוֹד, הֲלֹם אִישׁ; וַיֹּאמֶר יְהוָה, הִנֵּה-הוּא נֶחְבָּא אֶל-הַכֵּלִים" - פסוקים כ-כ"ב
    בגורל נבחר מתוך השבטים - שבט בנימין, מתוך שבט בנימין - משפחת המטרי, מתוך משפחת המטרי - שאול בן קיש.
    שאול נבחר, ומבקשים ממנו לעלות לבמה, אך הוא לא נמצא פה, ואמר ה' - "הנה הוא נחבא אל הכלים" - הוא מתחבא כי הוא עניו וביישן.

    העם רואה את שאול ומריע לו, למלך החדש
    "וַיָּרֻצוּ וַיִּקָּחֻהוּ מִשָּׁם, וַיִּתְיַצֵּב בְּתוֹךְ הָעָם; וַיִּגְבַּהּ, מִכָּל-הָעָם, מִשִּׁכְמוֹ, וָמָעְלָה וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל-כָּל-הָעָם, הַרְּאִיתֶם אֲשֶׁר בָּחַר-בּוֹ יְהוָה, כִּי אֵין כָּמֹהוּ, בְּכָל-הָעָם; וַיָּרִעוּ כָל-הָעָם וַיֹּאמְרוּ, יְחִי הַמֶּלֶךְ" - פסוקים כ"ג-כ"ד
    לקחו את שאול מתוך מקום מחבואו בתוך החפצים והמתנות, והוא התייצב בתוך העם. "ויגבה" - הפך להיות גבוה, מיוחד שונה מכל העם כמו מלך, ושמואל אמר - בו בחר ה', כי אין כמוהו והעם הריע בקול תרועה - "יחי המלך".

    שמואל כותב את משפט המלוכה בספר ומניח אותו לפני ארון ה', ושולח את העם חזרה הביתה
    "וַיְדַבֵּר שְׁמוּאֵל אֶל-הָעָם, אֵת מִשְׁפַּט הַמְּלֻכָה, וַיִּכְתֹּב בַּסֵּפֶר, וַיַּנַּח לִפְנֵי יְהוָה; וַיְשַׁלַּח שְׁמוּאֵל אֶת-כָּל-הָעָם, אִישׁ לְבֵיתוֹ וְגַם-שָׁאוּל--הָלַךְ לְבֵיתוֹ, גִּבְעָתָה; וַיֵּלְכוּ עִמּוֹ--הַחַיִל, אֲשֶׁר-נָגַע אֱלֹהִים בְּלִבָּם" - פסוקים כ"ה-כ"ו
    שמואל אמר לעם את משפט המלוכה וכותב זאת בספר ומניח אותו לפני ארון ה'. שמואל שולח את כל העם לביתו, וגם שאול הלך לביתו בגבעתה ואיתו הלכו חלק מעמו אשר נגע ה' בליבם והם מאמינים בה' ובשאול.

    תגובת בני בליעל - אנשים שלא מאמינים בשאול, ותגובת שאול
    "וּבְנֵי בְלִיַּעַל אָמְרוּ, מַה-יֹּשִׁעֵנוּ זֶה, וַיִּבְזֻהוּ, וְלֹא-הֵבִיאוּ לוֹ מִנְחָה; וַיְהִי, כְּמַחֲרִישׁ" - פסוק כ"ז
    בני בליעל - אנשים חוטאים
    הם מזלזלים במלך החדש, הביישן "הנחבא אל הכלים" ולא הביאו לו מנחה.
    תגובתו : "ויהי כמחריש" - לא התייחס.


    ניבים וצירופים בפרק
    "הגם שאול בנביאים"
    "נחבא אל הכלים"


    שאול נבחר להיות מלך, והעם אוהב אותו ע"י
    קריאת "יחי המלך"

    בהצלחה במבחנים וקריאה נעימה!
    רועי

    הסיכום הוכן ע"י רועי NewNestea בלבד
    נא לא להעתיק ללא רשות!
    נערך לאחרונה על ידי Saturn, 14-02-2010 בשעה 18:13 סיבה: אתגר.



  2. 08-12-2009 20:30 #2
    בן
    תאריך הצטרפות
    15-06-09
    שם פרטי
    דניאל
    הודעות
    581
    תודה!!! אני אופתע אם לא אקבל 100
    נערך לאחרונה על ידי dani160395, 09-12-2009 בשעה 08:41

  3. 09-12-2009 21:23 #3
    בן
    תאריך הצטרפות
    27-08-07
    הודעות
    3,015
    תודה רבה , בדיוק מסיימים פרק ט' ומתחילים תפרק הזה

  4. 22-12-2009 23:54 #4
    בן
    תאריך הצטרפות
    04-01-09
    שם פרטי
    alon1211
    הודעות
    147
    תודה אחי אתה גדוללל אתה ענק עזרתה לי מאוד

  5. 17-01-2010 18:42 #5
    בן
    תאריך הצטרפות
    20-10-08
    הודעות
    194
    תודהההה עוד 3 ימים יש לי מבחן

  6. 09-02-2010 20:14 #6
    בת
    תאריך הצטרפות
    04-08-09
    הודעות
    93
    ואיי מזזה תודדהה !

  7. 09-02-2010 20:22 #7
    בן
    תאריך הצטרפות
    20-05-08
    הודעות
    4,154
    חח איזה כיתה אתם שאתם לומדים שמואל א' פרק י'?

מקרא דרגות:  » יו"ר » מנכ"ל » מנהל ראשי » מפקח » מנהל פורום » צוות פרוייקטים » צוות סיקורים » משתמש כבוד » היכל התהילה » Champ » משקיען כבוד » Winner