fxp
שחזור סיסמה הרשמה
  • הודעות
  • אשכולות
  • רשומים
  • מחוברים כרגע
הרשמה לאתר הרשמה באמצעות facebook
תגיות: שמואל פרק, שמואל א, שמואל א פרק, שמואל ב פרק ו
פרסום|

ספר שמואל א' פרק א'

  1. 30-12-2009 18:51 #1
    בן
    תאריך הצטרפות
    18-10-09
    שם פרטי
    אור
    הודעות
    12,167
    מסוכם מהמחברת, קיבלתי עם הסיכומים האלה ציון טוב במבחן אז אין מה לחשוש מטעויות

    מבוא
    ספר שמואל הוא השלישי בספרי נביאים ראשונים, הוא ספר אחד הכולל בתוכו את סיפור המאורעות והמעשים בישראל מסוף תקופת השופטים ועד זקנתו של דוד. הספר עוסק בארבעה דורות: עלי הכהן, שמואל, שאול ודוד, וכן בארבעה מקדשים: שילה, נוב, גבעון וירושלים. תכליתו העיקרית של הספר היא ללמד אותנו את הלקח הדתי שהמלוכה ניתנה לישראל מאת ה'. ספר שמואל פותח בתיאור משפחת אבי שמואל בשילה, והדמות המרכזית של הספר בחלקו הראשון (פרקים א'-יב') הוא שמואל הנביא.
    ספר שמואל כתוב בפרוזה (צורת סיפור) שכמעט כולה נתחברה בריתמוס (מקצב) ובמשקל. שמואל משתייך לתקופת השופטים ואנו מוצאים לכך ביטוי במשפט הבא: "וישפוט שמואל את ישראל כל ימי חייו". מכאן נוכל להבין שתפקידו של שמואל היה בתחומים שונים כגון: מנהיג מדיני, שופט, מנהיג דתי ותפקידו העיקרי – נביא.
    הסיפור מכיל ארבעה חלקים:
    א. שמואל א' פרקים א'-יב'.
    ב. שמואל א' פרקים ג'- שמואל ב' פרק א'.
    ג. שמואל ב' פרקים ב'-כ'
    ד. שמואל ב' פרק כא'-כד'.
    חלוקת הספר שמואל א' וב' לא הייתה ידועה לחז"ל ולבעלי המסורה, וגם לא ידועה החלוקה בכתבי יד בדפוסים הקדמונים של המקרא בעברית.
    התרגום היווני המיוחס ל"תרגום השבעים" הוא זה שחילק את הספר ל2 חלקים. כמו כן הוא גם חילק את מלכים למלכים א' ו-ב'.
    ספר שמואל מכיל סגנונות ספרותיים שונים כגון: זיכרונות, תוכחה דתית, משל ומליצה, תפילה, שירה, קינה.
    המסורת התלמודית מייחסת את חיבור הספר לשמואל הנביא, אבל ברור שהכוונה היא רק לאותו חלק של הספר שבו מסופרים המאורעות שהתרחשו בחייו של שמואל. ואילו הספר כמו שהוא לפני חובר או סודר לכל המוקדם בימי שלמה.
    בין החוקרים רווחת הדעת שספר שמואל אינו אחיד, חלקיו שונים וכנראה מחבריהם אף הם שונים.

    חלוקת פרק א' לנושאים:
    א. העלייה לרגל לשילה (פסוקים א'-ג')
    ב. צערה/עקרותה של חנה (פסוקים ד'-ח')
    ג. נדרה של חנה (פסוקים ט'-יא')
    ד. עלי וחנה (פסוקים יב'-יט')
    ה. הולדת שמואל והיגמלו (פסוקים כ'-כג')
    ו. שמואל "שאול לה'" (פסוקים כד'-כה')











    סיכום-הולדת שמואל
    במקרא קיימים סיפורים אחדים על נשים עקרות. במאמרו, כותב החוקר המקראי סימון שיש שלושה מרכיבים יסודיים בכל סיפור לידה מקראי של נשים עקרות:
    א: המצוקה(חוסר היכולת ללדת)
    ב:ביטול המצוקה(עזרת/התערבות האל-הנס)
    ג:הייעוד שלמענו נולד הילד
    רכיב המצוקה של חנה הוא בחייה בתוך המשפחה. בעלבונות שספגה מפנינה בבית ובימי החג בשילה.
    חנה מתוארת כמרת נפש וקשת רוח ע"י הסופר המקראי בעת תפילתה במקדש שבשילה.
    רכיב הנס מופיע בדברי עלי שה' יזכור אותה ויענה לתפילתה.
    הרכיב השלישי, הייעוד בא לידי ביטוי במסירת שמואל לעבודת האל במקדש.

    שמואל א' – פרק א' – הולדת שמואל
    שלושת הפסוקים הראשונים (1-3) מהווים מצג (אקספוזיציה)
    -מקום: עיר משפחתו של שמואל – מן הרמתיים צופים בהר אפריים
    -דמויות: אביו אלקנה ושושלת היוחסין, לאלקנה שתי נשים: "שם האחת חנה ושם השנייה פנינה"- פנינה מרובת ילדים וחנה חשוכת ילדים.
    -בשילה מכהנים בני עלי: חופני ופנחס.
    -מנהג המשפחה: לעלות לשילה פעם אחת בשנה לזבח שנתי.

    פתיחה: פסוק א' "ויהי איש אחד" – מטבע לשון זה רגיל לבוא בספרי שופטים ושמואל בפתיחת סיפורי מעשים על אנשים, וכן בפתח תולדות שאול, שמשון, מיכה ועוד... הביטוי "איש אחד" כוונתו או משמעו במקרא- איש חשוב מאוד או שגדול בדורו. וחז"ל אמרו שאלקנה נביא היה, ואלקנה התגורר (והוא מן הרמתיים צופים) ברמתיים צופים, הכוונה היא למקום שנקרא "הרמה" או "הרמתה" מכיוון שכמה מקומות בארץ קרויים בשם רמה, הסופר מוסיף את השם צופים והר אפרים לציין באופן מדויק את מקום עירו של אלקנה. מרבית החוקרים לא יודעים באופן מדויק את המיקום של "רמתיים צופים"- נקראת "צופים" ע"ש יושבי המקום הראשונים שהיו בני צוף, מאבות אלקנה.
    שילה- שם זה נכתב גם שילו, שלו, ופירושו שלווה, מנוחה, במקום זה שיכן יהושע את אוהל המועד שעשה משה במדבר, ובו שיכן אלוהים את שמו בראשונה. כלומר: השרה שם את שכינתו.
    עלי- היה כהן גדול ושפט את ישראל 40 שנה, משמעות השם "עלי"= עליון. לאלקנה 2 נשים, שם האחת חנה ושם השנייה פנינה. חנה כנראה אשת נעוריו של אלקנה, ומפני שהייתה עקרה לקח לו את פנינה.
    בפרק ב' יש תקבולת כיאסטית:
    ולו שתי נשים
    שם האחת חנה ושם השנייה פנינה

    ויהי לפנינה ילדים ולחנה אין ילדים.


    אור בן יוסף



    לא להעתיק!






  2. 31-12-2009 20:46 #2
    בן
    תאריך הצטרפות
    26-04-09
    שם פרטי
    אור
    הודעות
    16,552
    תודה רבה אור
    אחלה שם!

  3. 02-01-2010 01:25 #3
    בן
    תאריך הצטרפות
    28-12-08
    שם פרטי
    טאי :)
    הודעות
    1,526
    תודה רבה יעזור לי ולהרבה אחרים..




    תודה,
    טאי קליין
    ישראלי || יהודי || אתאיסט || סוציאליסט
    מתכנת: PHP || SQL || PAWN
    לא מתכנת לבקשה.
    מנהל Pawn Scripting לשעבר.
    "אם אני צם ביום כיפור? אני צמתי מספיק בחיים שלי; אלוהים מת באושוויץ."

  4. 04-01-2010 18:57 #4
    בן
    תאריך הצטרפות
    18-10-09
    שם פרטי
    אור
    הודעות
    12,167
    עוד תגובות?

מקרא דרגות:  » יו"ר » מנכ"ל » מנהל ראשי » מפקח » מנהל פורום » צוות פרויקטים » צוות סיקורים » משתמש כבוד » היכל התהילה » Champ » משקיען כבוד » Winner