fxp
שחזור סיסמה הרשמה
  • הודעות
  • אשכולות
  • רשומים
  • מחוברים כרגע
הרשמה לאתר
תגיות: שמואל, סיכום שמואל
בקשה|

סיכום בתנך על שמואל א' וב'

  1. 28-09-2010 01:45 #1
    בת
    תאריך הצטרפות
    27-12-07
    הודעות
    11,136
    '' סיכום קצר על שמואל א' ושמואל ב' ולהבליט את הדמיות המרכזיות בספרים ובפרקים
    לפרט את הרעיונות והפעולות המרכזיים עליהם מדברים הפרקים ''
    התחלתי קצת פה ושם
    אבל אני צריכה קצת עזרה בזה
    אם מישהו יכול לבנות או לימצוא לי סיכום שיכול לעזור לי בנוגע לסיכום שאני צריכה לעשות לפי שתיארתי
    תודה לעוזרים

    לפי הטופס פתיחה :
    רמת החומר/כיתה:כיתה ט'
    מקצוע:תנך
    אתר שבירצונכם לא נביא מידע ממנו: אין
    הערות נוספות: העיקר שיהיה משהו שיוכל לעזור לי לפחות קצת
    נערך לאחרונה על ידי Ouat, 28-09-2010 בשעה 14:52

    Once upon a time S4
    Supernatural S10
    The legend of korra S4
    Doctor who S8


  2. 28-09-2010 11:12 #2
    LighteR מנותק מנהל ראשי וראש צוות משחקים ברשת לשעבר
    בן
    תאריך הצטרפות
    27-01-08
    הודעות
    14,218
    אני מקווה שזה יעזור לך,

    בפרק הראשון מסופר על נשותיו של אלקנה: חנה ופנינה. אלקנה אהב את חנה יותר מפנינה אך לחנה לא היו ילדים. חנה נודרת נדר שאם יהיה לה בן הוא יעבוד בבית המקדש כל ימי חייו ויהיה נזיר. חנה מתפללת לה' במשכן שילה ועלי הכהן אומר לה שתלך ובקשתה תענה. חנה יולדת בן וקוראת לו שמואל ("כי מה' שאלתיו"). חנה מביאה את בנה לבית ה' ומקדישה אותו למשכן בשילה, והיא בעצם פותחת את התהליך ההיסטורי הזה. במשכן שילה הוא מבלה את ימיו כילד וכנער. קיצו של בית עלי, בשל חטאות בניו והעלמת עיניו, הוא בעצם התחלת הנהגתו המיוחדת של שמואל. (פרק ב').
    בהמשך מתגלה אליו אלוהים, ונבואתו הראשונה היא נבואת תוכחה קשה לעלי הכהן, החכם הזקן שחנך אותו והיה לו כאב (פרק ג'). כאשר הנבואה מתקיימת ובניו של עלי מתים במלחמת אבן העזר וגם הארון נשבה, עלי נופל לאחור ושובר מפרקתו לשמע הבשורה הקשה, ומפנה את מקומו לשמואל. (פרק ד'). ואז שמואל יוצא מהמשכן ונעשה למנהיג רוחני ופוליטי, שלא רק מוסר את דבר האלוהים, אלא גם אחראי על הסדר החברתי ואף מנהיג את ישראל במלחמותיו. בניגוד לדרכו של עלי שהיה ספון במשכן, הוא מסתובב בכל העם וזמין להם. (פרקים ה'-ז') רק לאחר שזקן שמואל ובניו לא היו ראויים להמשיך את דרכו, מביע העם את רצונו במלך ככל העמים, (פרק ח') או אז, במורת רוח מסוימת ובניגוד לעמדתו העקרונית שאין ראוי שהעם יהיה כפוף למלך אלא רק לאלוהים, שמואל מינה והמליך את שאול יפה התואר וגבה הקומה, ובעל החזות המרשימה, משבט בנימין, כאילו באופן אקראי, כאשר הוא הולך לחפש את האתונות האבודות ומוצא את המלוכה (פרקים ט'-י') . על פי המסופר שם שאול שהיו לו הבזקים רוחניים בצורה של התנבאויות, בעוצמתו הגדולה והמייראת, איחד את השבטים, אירגן את המלכות ביסס אותה, והצליח במלחמותיו, שהיו מלחמות הגנה, כנגד פלשתים ועמון, (פרקים י"א-י"ד) אבל לאחר שלא שמע לציוויו של שמואל לחכות בהקרבת הקורבן לפני המלחמה ולהשמיד כל זכר (גברים, נשים, ילדים ושאר משק הבית בדמות בהמות) במלחמת עמלק, מלכותו נקרעת ממנו. (פרק ט"ו) ושמואל הולך למשוח למלך את דוד בביתו אשר בבית לחם. (פרק ט"ז).
    במלחמת עזקה עם גולית מתגלה הבקיע הראשון במלכותו של שאול. (פרק י"ז). והעובדה שאין לו מענה ברור כנגד האיום הפלישתי החדש. למזלו דוד הצעיר שמופיע משום מקום מציל את המצב, אבל מאז מתחילה לבעור קנאתו בצעיר המצליח, בעקבות התהילה הגדולה שדוד זוכה לה בעם. (פרק י"ח) בהמשך מסופר איך הקנאה גורמת לו לנסות ולהרוג כמה פעמים את דוד שהופך בינתיים להיות חתנו, על תמיכתם של יהונתן בכורו ובתו מיכל בדוד, (פרקים י"ט - כ"ד, כ"ו) על פרשת נבל הכרמלי בן שבט יהודה שקורא תיגר על מנהיגותו של דוד (פרק כ"ה) על בריחתו של דוד לפלשתים אל אכיש מלך גת, לאחר שכל מאמציו להרגיע את שאול ולומר לו שאיננו מבקש את כתרו עולים בתוהו. (פרק כ"ז).
    בהמשך מסופר על המצוקה הגדולה אליה נקלע שאול בתקופת מלחמתו האחרונה, עקב התעצמות של הפלשתים ועמים נוספים שיוצאים למלחמה כנגדו (פרק כ"ח), ומתוארת התבוסה הגדולה שסופג צבאו במלחמת הגילבוע. על מצבו הנואש מעיד הסיפור על פנייתו אל בעלת האוב (פרק כ"ח) בבקשה לדבר עם שמואל שכבר מת, דבר שהוא נלחם נגדו בחייו. לבסוף, מתוארת יציאתו של שאול להפסד ידוע מראש ואל מותו ההירואי שלו ושל בניו (פרק ל"א). עם ישראל סופג מכה מורלית קשה בעקבות התבוסה, שמסיימת למעשה את תקופת שלטונו של בית שאול כשלטון הדומיננטי בעם ישראל.
    לאחר מכן (וכאן נפתח "שמואל ב'") מסופר על בואו של המבשר על מותם של שאול ובניו בקרב הגלבוע וקינת דוד על מותם (פרק א'). מלכותו של דוד מתחילה בקרב שבט יהודה בעיר חברון ונמשכת שבע שנים. לאחר מכן מסופר על המלחמות שהיו בין בית שאול לבין בית דוד (ישחקו הנערים לפנינו) (פרק ב'), על היחלשות הכוח הפוליטי של אנשי שאול כאשר שר-צבאו של שאול, אבנר בן נר, כורת ברית עם דוד ונרצח בידי מתנקשים (פרק ג') ומתנקשים רוצחים את איש בושת, בנו של שאול. (פרק ד') דוד מומלך על כל ישראל, ומתוארים הניצחונות הגדולים של דוד במלחמותיו כנגד פלשתים ויבוסים (פרק ה').
    במקביל מסופר על הפיכתה של ירושלים לבירת ישראל ועל בניית עיר דוד וההכנה לקראת בנין בית המקדש. (פרק ו') כאשר מתברר לדוד שהוא לא יבנה את בית המקדש ומאוייו הגדולים נחסמים (פרק ז') הוא מפנה את מרצו החוצה, ואז אפשר לראות התחלה של נפילה רוחנית, שבהתחלה מתבטאת ביציאה למסע כיבושים בעמים שמסביב, מואב, צובא, ארם דמשק, חמת, ואדום. (פרק ח') נראה שכיבושיו הגדולים גורמים לדוד רצון לעשות חסד, בהמשך מבקש דוד לעשות חסד עם צאצאיו של שאול והוא מוצא את מפיבושת, ומביאו אל ארמונו, (פרק ט') הוא גם מבקש לעשות חסד עם מלך עמון בשל מעשי אביו, אבל חנון בן נחש חושד בו ומבזה את שליחיו, דבר גורם לפריצת מלחמה בין ישראל לעמון. (פרק י'), אך משום שחשב שמפני שביקש לעשות חסד עם מלך עמון, אלוהים לא יעזור להם לנצח במלחמה אם גם הוא יצא, לכן דוד נשאר בארמון והתפלל. ומשם מסופר על פרשיית בת שבע נכדתו של אחיתופל, וההוראה לסבב את הריגתו של אוריה הקצין הגבוה במלחמה, הוראה שמבצע יואב בן צרויה, ראש צבאו של דוד. (פרק יא) ועל התוכחה החמורה שסופג דוד בגלל מעשה זה מנתן הנביא בפרק יב ("עַתָּה לֹא תָסוּר חֶרֶב מִבֵּיתְךָ עַד עוֹלָם עֵקֶב כִּי בְזִתָנִי").
    לאחר מכן מסופר על אונס בתו תמר בידי בנו הבכור אמנון ורציחתו של אמנון בידי בנו האחר אבשלום, כנקמה על האונס של אחותו (פרק יג), ולבסוף מרידתו של אבשלום, בעזרתו האדיבה של אחיתופל, והריגתו בקרב בידי יואב בן צרויה. (פרקים טו - יט). מרידתו של אבשלום פותחת את הפתח למרידה נוספת של שבע בן בכרי, שמדמה שדוד נחלש אחרי המאורעות האחרונים, אך היא מדוכאת בעודה באיבה (פרק כ').
    פרשת הגבעונים שנשארה כפצע פתוח נפתחת שוב, כאשר ישנה בצורת חמורה שנובעת מכך, ששאול הפר את הברית עם הגבעונים, ועתה הם רוצים להינקם מצאצאיו. (פרק כ"א). בשני הפרקים הבאים במה שלא נראה אופייני לספר שמואל, ישנה שירת הודיה של דוד (פרק כ"ב), וסיכום תקופת שלטונו והנפשות הפועלות (פרק כ"ג). הספר מסתיים בפרק אשר מספר על המִפקד שביקש לעשות דוד בישראל, דבר שמהווה עבירה חמורה על התורה, מכיוון שיש בו גבהות לב וניסיון להתגאות בעוצמה המדינית שלא לצורך, דבר שמסתיים בעונש כבד שסופג עם ישראל במגפת דבר גדולה, שבה נהרגים שבעים אלף איש. בסופו של הפרק מסופר על קניית גורן ארוונה בידי דוד - הלוא הוא הר הבית, שעליו יוקם המקדש בימי שלמה בנו.





    פעם הבאה כשאת פותחת אשכול יש לקרוא את טופס פתיחת אשכול כאן-
    http://www.fxp.co.il/showthread.php?t=5438947

    תערכי את האשכול שלך בבקשה.

    עוד משהו?

    מנהל ראשי לשעבר.

  3. 28-09-2010 14:52 #3
    בת
    תאריך הצטרפות
    27-12-07
    הודעות
    11,136
    תודה רבה !
    אפשר לנעול

    Once upon a time S4
    Supernatural S10
    The legend of korra S4
    Doctor who S8


  4. 28-09-2010 14:59 #4
    בת
    תאריך הצטרפות
    14-05-09
    שם פרטי
    נועה
    הודעות
    9,571


מקרא דרגות:  » יו"ר » מנכ"ל » מנהל ראשי » מפקח » מנהל פורום » צוות פרוייקטים » צוות סיקורים » משתמש כבוד » היכל התהילה » Champ » משקיען כבוד » Winner