fxp
שחזור סיסמה הרשמה
  • הודעות
  • אשכולות
  • רשומים
  • מחוברים כרגע
הרשמה לאתר
תגיות: מדריך 20

מדריך | כיצד להפריש תרומות ומעשרות?

  1. 26-01-2011 08:53 #1
    yehielsofer מנותק מנהל פורום יהדות ותורה לשעבר
    בן
    תאריך הצטרפות
    02-11-06
    שם פרטי
    יחיאל
    הודעות
    14,730
    שלום צדיקים,
    כבר הרבה זמן רציתי לכתוב את האשכול החשוב הזה.
    וברוך ה', היום זכיתי לעשות זאת ...


    אחת מהמצוות הכי חשובות שיש, היא הפרשת תרומות ומעשרות, והפרשת חלה.
    רק כדי להבין את חומרת העניין, צריך לדעת, שכל מי שאוכל פירות או מאכל שהוא טבל,
    כלומר - שלא הופרשו תרומותיו - הרי זה חייב מיתה בידי שמיים !!!
    וכן הגמרא בעוד כמה וכמה מקומות מאריכה, בחומרת המצווה הזו..
    אבל לא לשם כך באנו לכאן, אלא כדי ללמוד על תרומות ומעשרות,
    ללמוד כיצד להפריש, ומה עושים כאשר אין ברירה וכו'...


    אז קודם כל, למי שרוצה לקרוא את כל הדברים ממקורם באריכות,
    מומלץ לו להיכנס למספר קישורים שמצאתי,

    http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=3173
    http://www.daat.ac.il/daat/toshba/maagal/trumot1.htm
    http://www.parve.co.il/how-to-take-mahaser.htm

    בכל מקרה, כאן אני אשתדל לעשות סיכום בשפה פשוטה של הדברים הרשומים לעיל.

    אז נתחיל בע"ה.



    ==== מושגים ====


    טבל -גידולי קרקע ( פירות, ירקות, תבואה וקטניות) שגדלו בארץ ישראל,
    וטרם הופרשו מהם תרומות ומעשרות נקראים טבל.
    מקור השם מהמילים: טוב לא (או טב לא,בארמית), שפרושו שהפירות אינם טובים (אינם ראוים)
    לאכילה ולהנאה (כמוסבר להלן) גם לכהן או ללוי אסור לאכול טבל.
    כל המוצרים שאחד המרכיבים שלהם הוא טבל, אסורים באכילה ובהנאה.
    לכן, אסור להשתמש במיצים, שמנים, אבקות, תמציות, ממתקים ושימורים עד שיופרשו מהם תרומות ומעשרות.

    ספק טבל- גידולי קרקע שלא ידוע אם הופרשו מהם תרומות ומעשורת נקראים:
    "ספק טבל" וחייבים להפריש מהם תרומות ומעשרות מספק.
    סדר ההפרשה בספק טבל שווה לסדר הפרשת תרומות ומעשורת מטבל ודאי,
    אלא שאין מברכים לפני אמירת נוסח ההפרשה כפי שיבואר בהמשך.
    הערה: כיום רב הפירות והירקות שיש ברשתות השיווק - הרי הם ספק טבל.

    איסור הנאה - מלבד איסורי אכילה ושתיה של מוצרי טבל, אסורה גם ההנאה מהם. דוגמאות:
    א. אסור להאכיל פירות טבל לבעלי חיים.
    ב. אסור להדליק שמן של טבל לתאורה או להסקה.
    ג. אסור לזרוע תבואה וקטניות שלא הופרשו מהם תרומות ומעשרות.
    ד. אסור לסוך בשמן טבל.
    ה. אסור למכור או לתת במתנה פירות, ירקות ומוצריהם אם לא הופרשו מהם תרומות ומעשרות.

    נתחיל בטבלה מסכמת כעת של סדר ההפרשה,
    ואז נכתוב ביותר פירוט:

    מדריך | כיצד להפריש תרומות ומעשרות?

    תרומה גדולה- בזמן בית המקדש היו נותנים את התרומה לכהן.
    התרומה אסורה באכילה לזרים שאינם כהנים. בזמן הזה אסור לכהנים לאכול תרומה מפאת טומאתם,
    לכן לא נותנים את התרומה לכהן בימיו. שיעור הפרשת תרומה בזמן הזה הוא כל שהוא.
    התרומה טעונה קבורה ואסור להשהות אותה בבית שמא יטעו ויאכלו אותה, אם קשה לקוברה עוטפים אותה היטב ומשליכים אותה לאשפה. תרומה שהופרשה מנוזלים (יין, שמן, מיצים וכד'), יש לשפוך אותה, אך ראוי שלא ישפכו אותה במקום בזיון.

    מעשר ראשון- לאחר הפרשת התרומה מפרישים עשירית מהפירות הנותרים, עשירית זו נקראת מעשר ראשון.
    מעשר ראשון, לאחר שהופרשה ממנו תרומת מעשר (כמובא להלן), מותר באכילה לכל אדם.
    בזמן בית המקדש נתנו מעשר ראשון ללוי. בזמן הזה, כאשר מפרישים מספק טבל אין נותנים את המעשר ללוי,
    אלא מפרישים ואוכלים אותו. כאשר מפרישים מטבל ודאי יש הנוהגים לתתו ללוי.

    תרומת מעשר- מתוך המעשר הראשון מפרישים עשירית ( כלומר כמאית מכמות הפירות הכללית).
    תרומה זו נקראת "תרומת מעשר" דינה כתרומה גדולה והיא אסורה באכילה לזרים, שאינם כהנים.
    בזמן המקדש הלוי, שהיה מקבל את המעשר הראשון, היה מפריש ממנו עשירית לתרומת מעשר ונותן אותה לכהן.
    בזמן הזה הכהנים אינם רשאים לאכול תרומת מעשר מפאת טומאתם.
    כיום מפרישים מהמעשר הראשון תרומת מעשר, אך לא נותנים אותה לכהן.
    קוברים אותה ועוטפים היטב ומשליכים לאשפה כדין תרומה גדולה.

    מעשר שני- מגידולי ארבע השנים: הראשונה, השניה, הרביעית והחמישית מתוך מחזור של שבע שנים,
    שהשנה האחרונה במחזור היא שנת השמיטה מפרישים מעשר שני.
    שנת השמיטה האחרונה: תשס"ח- 2008
    שנות השמיטה הבאות הן: תשע"ה, תשפ"ב- 2015,2022

    כמות המעשר השני היא עשירית מהפירות שנותרו לאחר הפרשת התרומה הגדולה ומעשר ראשון
    (כלומר, כ-9% מהכמות הכללית של הפירות).
    בזמן בית המקדש היו אוכלים את המעשר השני בירושלים בטהרה.
    אם הדרך הייתה ארוכה וקשה היה להביא לירושלים את הפירות, היו פודים אותם בכסף, כלומר,
    היו מעבירים את הדושה שחלה על הפירות לכסף והפירות היו יורדים מקדושתם ומותרים באכילה בכל מקום.
    את הכסף היו מעלים לירושלים וקונים בו מזון שהיה נאכל בירושלים כדין מעשר שני.

    פדיון מעשר שני- יש ליחד מטבע או כמה מטבעות (ולא שטרות של כסף) במקום שמור לצורך חילול (פדיון) מעשר שני.
    על מטבע אחד ניתן לחלל מספר פעמים מוגבל בלבד.
    מספר הפעמים משתנה בהתאם לשינויים בערך הכסף ויש לברר פרטים אלו אצל אדם הבקי בנושא זה.
    יש לברר פרטים נוספים בהקשר למטבע זו, כגון: כיצד נוהגים במטבע לאחר שחללו עליה מספר הפעמים המכסימלי,
    מהו דין "פרוטה חמורה" ועוד.

    כיום ניתן להיות מנוי ב"קרן לחלול מעשר שני" במנוים בקרן זו מפרישים תרומות ומעשרות כרגיל,
    אך הם מחללים (פודים) את קדושת מעשר שני של מטבעות במצויות ברות הקרן.
    המנוים מקבלים מהנהלת הקרן הסבר מדויק כיצד לקיים את המצוה. הסדר זה מקל את אופן קיום המצוה.

    מעשר עני- מגדולי השנים השלישית והשישית של מחזור שנות השמיטה מפרישים עשירית מהפירות שנותרו
    לאחר הפרשת המעשר הראשון (כלומר כ- 9% מכל הפירות) ונותנים אותם לעני מעשר עני מותר באכילה לכל אדם.
    מפירות וירקות שהם בספק טבל מפרישים מעשר עני אך אין חיוב לתת או לעני.


  2. 26-01-2011 18:27 #2
    yehielsofer מנותק מנהל פורום יהדות ותורה לשעבר
    בן
    תאריך הצטרפות
    02-11-06
    שם פרטי
    יחיאל
    הודעות
    14,730
    ==== איך מעשרים? ====


    א. מרכזים במקום אחד את כל הפירות, הירקות והמצרכים שרוצים להפריש מהם תרומות ומעשרות.
    כאשר מצרכים מאותו סוג ארוזים בכמה אריזות, יש לקרב את האריזות של אותו סוג זו לזו ולפתוח את האריזות.
    יש להקפיד שכל הפירות, והמצרכים לא יזוזו ממקומם בשעת ההפרשה. במיוחד יש לשים לב שהנוזלים לא ינועו.

    ב. מפרישים (מוציאים) כמות שהיא מאית ועוד משהו מהכמות הכללית,
    כלומר מעט יותר מ-1% מכל מין. לאחר מכן, שמים סמוך לכל מצרך את מה שהפרישו מאותו מין.

    ג. מכינים לעצמכם מטבע של חצי שקל [מינימום] אפשר גם גדולה יותר ולפעמים אפילו עדיף.
    [הערה: פה תוכלו לבדוק את הערך של פרוטה המינימלי -

    http://secure.toraland.org.il/%D7%97...98%D7%94.aspx]

    ג. אומרים את נוסח ההפרשה המובא להלן.

    ד. מברכים את ברכת "להפריש תרומות ומעשרות" אם יודעים בוודאות שלא הפרישו מהם תרו"מ.
    הערה: כמו שכבר הזכרנו, פירות וירקות שאתם קונים מרשתות השיווק השונות, מהמכולות וכו'..
    אל תברכו עליהם !! [בשעת ההפרשה] כי יש סיכוי גדול שכבר הפרישו מהם...

    ==== נוסח הפרשת תרומות ומעשרות ====


    נעתיק לפה בע"ה, את הנוסח שאותו יש לאמר, עם ביאור קצר מתחתיו בע"ה.

    יותר מאחד ממאה שיש כאן הרי הוא תרומה גדולה בצד צפונו

    הבאור: קובעים שהכמות העודפת על ה-1% בחלק הצפוני של מה שמונח בנפרד תהיה תרומה גדולה.

    אותו אחד ממאה שיש כאן ועוד תשעה חלקים כמותו בצד צפונו של הפרות, הרי הוא מעשר ראשון

    הבאור: קובעים את המעשר הראשון במקומות הבאים: עשירת ממנו באחוז שמונח בנפרד והשאר (תשע עשיריות) בצד צפון של הפירות

    אותו אחד ממאה שעשיתיו מעשר ראשון, עשוי תרומת מעשר
    הבאור: קובעים את תרומת המעשר באחוז המונח בנפרד שעשינו אותו קודם מעשר ראשון.

    ומעשר שני בצד דרומו

    הבאור: קובעים שהמעשר שני יחול בצד דרומם של הפרות.

    ומחולל הוא וחומשו על פרוטה במטבע שיחדתיה לחלול מעשר שני ורבעי

    הבאור: מחללים (פודים) את המעשר השני על פרוטה במטבע המיוחד לכך.

    ואם צריך מעשר עני יהא מעשר עני בדרומו

    הבאור: קובעים את מעשר העני בצד דרומם של הפרות בשנים ג' ו-ו'.

    ==== הברכות ====


    לפני שמפרישים תרומות ומעשרות מ"טבל ודאי" מברכים:
    "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו להפריש תרומות ומעשרות".
    באופן המצוי, כאשר קונים פירות וירקות, בשוק או בחנות חייבים להפריש תרומות ומעשרות
    (אם אין במקום תעודת כשרות מהודרת המציינת כי הופרשו תרומות ומעשרות),לפי כל הפרטים שהובאו לעיל,
    אולם אין מברכים לפני ההפרשה.
    בפירות וירקות אלו קיים ספק, שמא כבר הפרישו מהם תרומות מעשרות, ולכן, מספק לא מברכים.
    רק כאשר מגיעים פירות וירקות ישר מהשדה או מהגינה וידוע שלא הפרישו תרומות ומעשרות, מברכים את הברכה.

    לפני פדיון מעשר שני ודאי מברכים " ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו על פדיון מעשר שני"
    ברכה זו נאמרת לפני אמירת נוסח החילול (כלומר, לפני המילים: "ומחולל הוא וחומשו וכו")

    אם אדם מסופק שמא הפרישו כבר מעשר שני וחללו אותו (כפי שהוזכר לעיל לגבי פירות הנקנים בחנויות)
    יאמר את נסח חלול מעשר שני אך לא יברך.

    מי שיש לו פירות או ירקות שודאי לא הופרשו מהם תרומות ומעשרות עליו לברר
    (לפני שמברך את ברכת "על פדיון מעשר שני") אם אמנם הפירות משתייכים בודאות לשנת מעשר שני ולא לשנת מעשר עני.

    ==== לאחר ההפרשה ====

    הכמות שהופרשה (מעט יותר מ-1%) אסורה באכילה ובהנאה כי חלו עליה קדושות של תרומה ותרומת מעשר.
    כיום, אין נותנים אותה לכהן (כי היא אסורה גם להם), וכן, אין להשליך אותה בדרך בזיון .
    קוברים או עוטפים אותה ואחר כך משליכים.

    את הכמות שהופרשה מנוזלים (יין, מיצים, וכד') יש לשפוך.
    אם קיימת אפשרות, ראוי לשפוך משקאות של תרומה אלו על האדמה ולא לכיור, כדי שלא יתבזו.
    לפני שמשתמשים בכלי של משקאות תרומה, יש לשטפו כדי שלא יבואו לשתות את שאריות התרומה.
    שאר הפירות (ששיעורם פחות מ-99% מהכמות הכללית) מותרים באכילה.

    המעשר נותר בידו של בעל הבית והוא מותר באכילה לזרים.
    כאשר מפרישים מעשר ראשון מטבל ודאי יש הנוהגים לתת אותו ללוי.
    כאשר מפרישים מעשר עני מטבל ודאי נותנים אותו לעני.

    עכשיו מה עושים עם המטבע שעליה חיללנו את המעשר?
    על המטבע שחיללנו את המעשר, [אותה מטבע מסעיף ג'] של ההדרכה.
    כעת - חלה עליה קדושה !!!
    ואסור להשתמש בה כלל, לשום דבר.
    מבחינה עקרונית - כשיגיע זמן ביעור מעשרות, שהוא זמן ערב פסח של השנה הרביעית של השמיטה,
    יהיה צורך לעשות אחד משני דברים:
    1. להשמיד את המטבע - כלומר לחורר אותה, או לזרוק אותה לים.
    2. לחלל אותה על משהו אחר - ולאסור אותו בהנאה..
    כמו שאמרתי כבר בסעיף ג', יש לקחת מטבע של 10 אגורות מינימום לכל חילול וחילול...

    ולכן, אם אתם רוצים כבר במילא לחסוך לכם את העבודה.
    אתם פשוט יכולים לקחת מטבע אחת של 10 שקלים. ובעצם לחלל עליו 100 פעמים !!!
    ולבסוף, לאחר שהמטבע "התמלא" בחילולים, ניתן להעביר את הקדושה, למטבע אחרת של 10 אגורות,
    ואותה לחורר או לזרוק..

    הערה:
    קיימות היום בארץ, מספר קרנות לחילול מעשרות.
    מה הכוונה?
    כלומר, כדי שאתם לא תצטרכו "להיסחב" עם כל מיני מטבעות כאלו ואחרות שצריך להשמיד,
    וחס ושלום יכולים לבוא לידי תקלה. קמו להם קרנות של "חילול מעשרות".
    זה אומר בעצם, שאתם משלמים סכום סמלי [50 שקל לשנה], לאותה הקרן,
    ואותה הקרן מקציבה לכם מלאי בלתי מוגבל [כמעט], של מטבעות לחלל עליהם בכל יום.
    והם כבר בעצמם עושים את כל העניין עם "העברת הקדושה" וכו'...
    ואז אין צורך להסתבך יותר מדי ..
    נערך לאחרונה על ידי yehielsofer, 28-01-2013 בשעה 19:01


  3. 26-01-2011 18:27 #3
    yehielsofer מנותק מנהל פורום יהדות ותורה לשעבר
    בן
    תאריך הצטרפות
    02-11-06
    שם פרטי
    יחיאל
    הודעות
    14,730
    ==== הלכות נוספות לעניין תרומות ומעשרות ====


    נוסח מקוצר- לדעת החזון איש, אדם שנמצא בדרך וכד' ואין הוא בקי בנוסח ההפרשה יכול לאמר נוסח מקוצר:
    כל ההפרשות וחלול מעשר שני ורבעי יחולו כדת, כמו שכתוב בנוסח הפרשת תרומות ומעשרות שברשותי.

    אך יש צורך שברשותו או בביתו של אדם זה יהיה נוסח הפרשת תרומות ומעשרות המלא המובא בפרק איך מעשרים.
    [הערה: יש בכל סידור מצוי - נוסח זה, לכן אם יש לכם סידור תכוונו עליו..]

    הפרשה כל סוג בנפרד- אין מפרישים ממין אחר על מין אחר ( מעגבניות למלפפונים וכד')
    אבל מותר להפריש מזן אחד של אותו מין על זן שני ( מענבים ירוקים לענבים אדומים)
    לגבי פרות הדר קים ספק אם נחשבים כמין אחד ולכן אין להפריש ממין אחד על מין אחר ( מתפוזים לקלמנטינות וכד) .

    אין מפרשים מפירות שהם ספק טבל על פירות שהם טבל ודאי וכן להיפך.
    כאשר קונים פירות מחנות ספק טבל משתי חנויות או פירות שהיגועו לחנות מממקורות שונים יש להפריש בנפרד

    הפרשה לפני הבישול יש להפריש לפני הבישול/ הכנת האוכל, ואם שכחו אפשר להפריש אח"כ
    ולכוון להפריש גם מהטבל הבלוע בכלי.

    מי מפריש- הפרשת תרומות ומעשרות נעשית רק על ידי בעל הפירות או שליחו.
    ילד (פחות מ-13) וילדה (פחות מ-12) לא יפרישו תרומות ומעשרות.

    אורח- אורח יכול להפריש מהמנה שלו, אם בעל הבית אינו מתנגד לכך.
    בספק טבל רשאי האורח להפריש גם כאשר בעל הפירות מתנגד.
    לפני הפרשה על האורח להגביה את המנה שלו ולהתכוון לזכות בה.
    את החלקים שהפריד האורח ממנתו (התרומה ותרומת מעשר), אם אינו יכול לעטוף אותם יניחם בצד הצלחת.

    פירות הפקר- פירות שגדלו הפקר פטורים מתרומות ומעשרות.

    איסור הפרשה בשבת- בשבת ויום טוב אסור להפריש תרו"מ לכן, יש להשתדל להפריש תרו"מ לפני השבת והחג.
    מי שיש בביתו טבל לפני השבת או החג ואין לו פנאי להפריש יכול להתנות את נוסח ההפרשה בלשון עתיד ובשבת להפריש.
    (לומדים את הנושא באופן מורחב בדיני שבת)

    כשאין ברירה - כאשר באמת אין ברירה, ואתם מגיעים למקום מסויים, ואתם לא יודעים האם באמת הפרישו תרומות ומעשרות כראוי,
    או שאתם מתאחרים אצל אחרים, ואין באפשרותכם לעשות את ההפרשה בעצמכם מסיבה כזאת או אחרת.
    תאמרו כך:
    יהי רצון שכל מה שילך ממאכלים אלו לאשפה - הרי זה יהיה תרומות ומעשרות כדין.


  4. 27-01-2011 03:12 #4
    yehielsofer מנותק מנהל פורום יהדות ותורה לשעבר
    בן
    תאריך הצטרפות
    02-11-06
    שם פרטי
    יחיאל
    הודעות
    14,730
    UP


  5. 27-01-2011 11:16 #5
    AsaF5 מנותק מפקח קטגוריית תחביבים & מנהל בכיר בפורום יהדות ותורה & מנהל פורום FarmVille & מנהל תת פורום סדרות רפואיות לשעבר
    בן
    תאריך הצטרפות
    17-06-09
    שם פרטי
    ℵסף
    הודעות
    21,592
    תודה רבה!

    כל הכבוד על ההשקעה
    גוש קטיף - נזכור ונחזור


    "לא ארץ נוכריה לקחנו ולא ברכוש זרים משלנו, כי אם נחלת אבותינו, אשר בידי אויבינו בעת מן העיתים בלא משפט נכבשה. ואנחנו כאשר הייתה לנו עת, הושיבונו נחלת אבותינו" (שמעון החשמונאי)

  6. 31-01-2011 03:51 #6
    yehielsofer מנותק מנהל פורום יהדות ותורה לשעבר
    בן
    תאריך הצטרפות
    02-11-06
    שם פרטי
    יחיאל
    הודעות
    14,730
    UP


  7. 31-01-2011 17:00 #7
    בן
    תאריך הצטרפות
    10-11-06
    שם פרטי
    =-
    הודעות
    1,254
    אחי תודה רבה רבה לצערי נפלתי בדבר ואני באמת צריך מדריך ברור כמו זה אשמח אם תביא את האייסקיו שלך לשאלות
    תודה אשריך אחי

  8. 31-01-2011 17:03 #8
    yehielsofer מנותק מנהל פורום יהדות ותורה לשעבר
    בן
    תאריך הצטרפות
    02-11-06
    שם פרטי
    יחיאל
    הודעות
    14,730
    ציטוט פורסם במקור על ידי oMrIhUNteR צפה בהודעה
    אחי תודה רבה רבה לצערי נפלתי בדבר ואני באמת צריך מדריך ברור כמו זה אשמח אם תביא את האייסקיו שלך לשאלות
    תודה אשריך אחי

    אין לי אייסיקיו פעיל.
    אתה מוזמן לשלוח לי פרטית לגבי כל שאלה..


  9. 16-02-2011 02:54 #9
    yehielsofer מנותק מנהל פורום יהדות ותורה לשעבר
    בן
    תאריך הצטרפות
    02-11-06
    שם פרטי
    יחיאל
    הודעות
    14,730
    UP


  10. 16-02-2011 07:22 #10
    בן
    תאריך הצטרפות
    01-10-06
    הודעות
    5,655
    בס"ד

    איזו השקעה מטורפת!

    תודה רבה יחיאל!
    קראתי הכל
    חידש לי המון...

  11. 16-02-2011 11:42 #11
    avishaiaha1 מנותק מנהל תת פורום שאלות ובקשות לשעבר
    בן
    תאריך הצטרפות
    11-08-09
    שם פרטי
    אבישי
    הודעות
    10,332
    יפה.

  12. 16-02-2011 21:27 #12
    בן
    תאריך הצטרפות
    10-05-10
    הודעות
    5,443
    תודה רבה צדיק
    מאוד חשוב וכל הכבוד על ההשקעה שעשית את זה שאנשים ידעו גם בצורה מסודרת ומובנת.
    תמשיך להשקיע ולזכות את הרבים =)
    מה שהיה היה, העיקר להתחיל מההתחלה!
    "אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן"
    (רבי נחמן מברסלב)

    מעלה גדולה היא למות על קידוש השם, מעלה יותר גדולה היא לחיות על קידוש השם
    את האלוקים ירא ואת מצותיו שמור כי זה כל האדם (קהלת)



  13. 17-02-2011 23:58 #13
    yehielsofer מנותק מנהל פורום יהדות ותורה לשעבר
    בן
    תאריך הצטרפות
    02-11-06
    שם פרטי
    יחיאל
    הודעות
    14,730
    UP


מקרא דרגות:  » יו"ר » מנכ"ל » מנהל ראשי » מפקח » מנהל פורום » צוות פרוייקטים » צוות סיקורים » משתמש כבוד » היכל התהילה » Champ » משקיען כבוד » Winner